شنبه 1 اردیبهشت 1403   12:58:25
جهت مشاهده محتوا کلیک کنید
مرکز مشاوره، سلامت و سبک زندگی
شنبه 26 آذر 1401 سلسله مباحث مهارت برنامه ریزی تحصیلی و مدیریت زمان
قسمت اول: مهمترین مشکلات دانشجویان در زمینه برنامه ریزی و مدیریت زمان کدام است؟
1-بی برنامگی تحصیلی: نداشتن هیچ برنامه مشخص روزانه، هفتگی یا ماهانه
2-داشتن برنامه فشرده و متراکم به جای برنامه توزیعی: برخی دانشجویان در اواخر ترم با عجله و اضطراب به دنبال تهیه کتاب، جزوه و... و تحویل پروژه های تحصیلی هستند اما در طول ترم فعالیت درسی کمتری دارند.
3-فقدان مهارتهای برنامه ریزی و مدیریت زمان: یکی از دلایل اجرا نشدن برنامه ریزی ها نداشتن مهارت لازم جهت برنامه ریزی درست است.
4-برنامه ناهمگون با سبک زندگی سالم: برخی از دانشجویان برنامه های مطالعاتی یا انجام تکالیف را به انتهای شب و نیمه شب موکول میکنند.
5-در اولویت نبودن برنامه های فعالیت های دانشگاهی و تحصیلی: دانشجویان ممکن است برنامه های زیادی از جمله نشستهای دوستانه، گردش در شهر، ورزش و بازی داشته باشند و برای این امور برنامه ریزی کنند اما مسائل تحصیلی جزو اولویتهای آنان نباشد.

قسمت دوم: چگونه برنامه ریزی کنیم؟
گام اول: هدف داشته باشید. 15 سال دیگر را تصور کنید. 15 سال دیگر چند ساله هستید؟ دوست دارید به چه موقعیت شغلی و تحصیلی رسیده باشد؟ آن را یادداشت کنید. پاسخ به این سوال هدف بلندمدت شمارا مشخص می کند. سعی کنید هر روز برای رسیدن به این برنامه دلخواه فعالیتی انجام دهید..
نکته: به افکار منفی و توصیه های مضر مثل تا 15 سال دیگر چه کسی مرده است و چه کسی زنده ؟ یا کره زمین هزار دور میچرخد، گوش ندهید.
توجه: هدفی که برای 15 سال آینده انتخاب یکنید تا حدود زیادی واقعی باشد و دیگر آن را تغییر ندهید.
گام دوم: اگر بخواهید به هدف خود در 15 سال دیگر برسید تا 7 سال دیگر باید چه مراحلی را طی کرده باشید؟ مثلا اگر دانشجوی ترم اول هستید و هدف شما کسب مدرج بالاتر علمی باشد، در پاسخ به این سوال بگویید تا 7 سال دیگر باید دوره لیسانس را گذرانیده و دانشجوی کارشناسی ارشد باشید.

قسمت سوم:
گام سوم: هدف بلندمدت را به گامهای کوچکتر تبدیل کنید. تا سه سال دیگر باید چه گامهایی برای رسیدن به هدف برداشته باشید؟
گام چهارم: به خود پاسخ دهید برای آنکه به هدف بلندمدت خود دست پیدا کنید، امسال، این ماه و این هفته باید چکار کنید:
امسال من باید............................................
این ماه من باید..........................................
این هفته من باید......................................
گام پنجم: در مراحل اولیه برنامه ریزی توصیه می شود موانع احتمالی که باعث میشود نتوانید به هدف برسید ر حدس بزنید و آنها را مدیریت کنید. برای این کار به سوالات زیر پاسخ دهید:
1.چه احساساتی مانع رسیدن من به هدف میشوند؟(افسردگی، استرس، ناامیدی و...)
2.چه رفتارهایی مانع رسیدن من به هدف میشوند؟(ارتباط و ازدیاد دوستان، وابستگس به موبایل و...)
3.برای رسیدن به هدف به چه مهارتهایی نیاز دارم؟(تمرکز حواس، نه گفتن به دیگران و..)
4.اولین کاری که باید انجام دهم چیست؟

قسمت چهارم:
تا اینجا شما برای خود یک هدف بلندمدت انتخاب کردید و سپس اهداف میان مدت و کوتاه مدت را نیز مشخص کردید، سپس موانع رسیدن به هدف راحدس زدید. حالا برای رسیدن به هدف به این شکل برنامه ریزی را شروع کنید:
یک شروع خوب داشته باشید. به شما پیشنهاد میکنیم برای یک شروع خوب سه روز پشت سرهم، تمام فعالیتهای جانبی را تعطیل کنید، سعی کنید سه روز کمتراز تفن همراه خود استفاده کنید، ایمیل چک نکنید، از کامپیوتر استفاده نکنید، حتی الامکان در منزل یا خوابگاه بمانید، روابط اجتماعی خود را در این سه روز به حداقل ممکن کاهش دهید، فقط در کلاسهای درس شرکت کنید و مطالعه نمایید، تلویزیون نگاه نکنید و به دیگران قاطعانه نه بگویید، بهانه نیاورید، به جای فکر کردن به اینکه این سه روز انجام دهید یا ندهید شروع کنید، به خود بگویید فقط سه روز است؛ تجربه کنید! این سه روز باعث میشود کارهای عقب افتاده و فعالیت درسی به تعویق افتاده جبران شوند.

قسمت پنجم:
دوم: خوابتان را ثابت کنید. مهمترین گام عملی در جهت برنامه ریزی و مدیریت زمان ثابت کردن وقت خواب است. اگر خواب ثابت نباشد، امکان برنامه ریزی وجود نداد. با توجه به شرایط زندگی یکی از این ساعات خواب را انتخاب کنید: ایده آل آن است که 10 شب بخوابیم و 5 صبح بیدار شویم. وقت مناسب دیگر برای خواب 11شب تا 6 صبح است. در هر صورت سعی کنید دیگر بعد از 12 شب بیدار نباشید و بعد از 7 صبح خواب نباشید.

قسمت ششم:
سوم: نماز را اول وقت بخوانید. نماز اول وقت باعث میشود تا سعی کنید قبل از نماز کارهایتان را به سرانجام برسانید و سرعت انجام کار افزایش پیدا کند.
چهارم: سعی کنید وقت تغذیه را ثابت کنید. ترجیحا صبحانه قبل از 7 صبح و شام 8 شب میل شود. افراد برنامه های شب را با شام تنظیم میکنند. اگر شما ساعت 8 شام میل کنید و وقت خوابتان 12 باشد، 4 ساعت مفیدجهت انجام فعالیتهای دانشگاهی خواهید داشت.

قسمت هفتم:
پنجم: فعالیت بدنی روزانه داشته باشید. مهمترین زمان انجام فعالیت بدنی بین 4 عصر تا 8 میباشد. طناب زدن، ایروبیک، پیاده روی سریع و.. پیشنهاداتی هستند که میتوانید در منزل و خوابگاه انجام دهید.

قسمت هشتم:
ششم: حدود 4 روزخود را زیر نظر بگیرید، فعالیت هایی را که از بیداری تا خواب انجام میدهید در جدولی مثل جدول زیر یادداشت کنید، راهزنان وقت خود را کشف کنید، کشف کنید با توجه به هدف چقدر وقت تلف شده و چقدر وقت مفید دارید.
برخی راهزنان وقت عبارتند از: 1-عادات غلط، 2-بی نظمی، 3-بی برنامگی، 4- فضای مجازی و...
منبع: کتابچه دانستنی های کاربردی برای موفقیت در دانشگاه