جمعه 10 فروردین 1403   04:13:06
جهت مشاهده محتوا کلیک کنید
اخبار دانشکده













1401/9/17 پنجشنبه معاون وزارت صمت در نخستین نشست علمی و تخصصی حوزه معادن، صنایع معدنی و فرآوری مواد استان همدان در دانشگاه ملایر بیان کرد: باید به طور جدی روی توسعه فرآوری‌های جدید تمرکز کنیم و دانشگاه‌ها در این حوزه باید به کمک ما بیایند.
نخستین نشست علمی و تخصصی حوزه معادن، صنایع معدنی و فرآوری مواد استان همدان روز پنجشنبه 17 آذر با حضور و پیگیری دکتر بیگی نژاد نماینده مردم شهرستان ملایر در مجلس شورای اسلامی و حضور مهندس محتشمی پور معاون امور معادن و فرآوری مواد وزارت صنعت، معدن و تجارت، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، مسئولین و اساتید دانشگاه و جمعی از فعالان حوزه صنعت و معدن، شرکت‌ها و صنایع فرآوری مواد استان همدان در دانشگاه ملایر برگزار شد.
در ابتدای برنامه اساتید گروه مهندسی معدن و گروه مهندسی مواد دانشگاه ملایر، نمایندگانی از فعالان حوزه معدن و فرآوری مواد و رئیس سازمان صنعت و معدن استان مباحث تخصصی و فنی و دغدغه های مرتبط را بیان و ارائه کردند.
مهندس شانیان رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان اظهار داشت: ذخیره اثبات شده معادن استان همدان ۱.۸ میلیارد تُن است که ظرفیت بسیار خوبی است و با اشاره به تنوع بسیار خوب مواد معدنی این استان با بیش از ۳۰ نوع ماده معدنی، افزود: برخی مواد معدنی همچون دولومیت نهاوند، آندالوزیت و سیلیس ملایر و سنگ گرانیت مشکی تویسرکان جزء برندهای مواد معدنی کشور هستند.
وی وجود دانشگاه‌ها همچون دانشگاه ملی ملایر را ظرفیتی مناسب برای تکمیل حلقه اتصال دانشگاه با صنایع معدنی دانست و ادامه داد: با سیاست‌های خوب دولت سیزدهم و مدیریت استاندار همدان، هم‌افزایی خوبی در مجموعه این استان شکل گرفته و روند توسعه‌ای در بخش معدن و صنایع معدنی در پیش است.
وی ملایر را یکی از شهرستان‌های با ظرفیت بالا در حوزه معدن و صنایع معدنی دانست و گفت: ظرفیت سیلیس ملایر یک برند کشوری است و آینده خوبی دارد.
مهندس رحیم مرتضایی رئیس خانه معدن استان همدان نیز با اشاره به ظرفیت ها و چالش‌های بخش معدن استان، گفت: شهرستان ملایر ذخایر معدنی بالایی با مجموع ۷۴۰ میلیون تُن معادل ۴۲ درصد ذخایر استان را دارد و نقش اصلی را در تولید کاشی و سرامیک کشور را به خود اختصاص داده است.
دکتر بیگی نژاد نماینده مردم شهرستان ملایر نیز طی سخنانی با اشاره به اینکه این برای نخستین بار است که فعالان عرصه معدن و فرآوری مواد، سیاست گذاران قوه مقننه، مدیران ارشد دولت و اساتید و نخبگان دانشگاهی همزمان برای چاره اندیشی برای رفع مشکلات و موانع گرد آمده اند، گفت: این گردهمایی و هم اندیشی بسیار ارزشمند و امیدبخش است و برگزاری این نشست‌ها باید دارای خروجی و ارائه راهکارهای لازم و مورد استفاده صنعت و دانشگاه باشد.
وی گفت: در حوزه فرآوری، اکشتافات، ماشین‌آلات و برقراری ارتباط صنعت با دانشگاه، باید کاربردی کار شود و مراکز علمی، سیاستگذاران و صنعتگران در کنار هم نسخه خوبی ارائه دهند، ما نیز در کنار شما هستیم.
در ادامه مهندس محتشمی پور معاون امور معادن و فرآوری مواد وزارت صنعت، معدن و تجارت مطالبی پیرامون سوالات و موارد مطرح شده  بیان کرد و گفت: بیشترین دغدغه ما نقشه‌ها و داده‌های اکتشافاتی است.
وی با بیان اینکه امسال برای نخستین بار اطلاعات و عملکرد معادن کشور الکترونیکی شد، افزود: در کل کشور از حدود ۲ هزار محدوده معدنی که دارای نقص اطلاعاتی بودند، با الکترونیکی شدن پرونده‌ ها، تعداد آنها به ۳۰۰ محدوده رسیده است و هم اکنون ۱۳ هزار محدوده معدنی داریم که تمامی مجوزهای زیست‌محیطی و منابع طبیعی را دارند و باید دوباره فعال شوند.
 معاون امور معادن و فرآوری مواد وزارت صمت، انرژی را مهمترین عنصر در فرآوری مواد و بخش معادن عنوان و بیان کرد: مشخص نیست در آینده چنین انرژی برای تبدیل مواد معدنی به محصولات در اختیار داشته باشیم و ظرفیت توسعه زنجیره فولاد به عنوان بزرگترین بخش معدنی به شکل گذشته وجود ندارد و باید روی تولید آلیاژی کار کنیم.
مهندس محتشمی‌پور با بیان اینکه باید به طور جدی روی توسعه فرآوری‌های جدید تمرکز کنیم، ادامه داد: دانشگاه‌ها در این حوزه باید به کمک ما بیایند.
وی با اشاره به جمع‌آوری مقررات بخش معدن در ابتدای امسال، گفت: برنامه وزارت صمت این است که سالانه یک بخشنامه جامع منتشر و سال آینده نسخه جدید را صادر کند.
محتشمی‌پور یادآور شد: در مجموع پروانه اکتشافاتی که در کشور صادر شده، ۱۳ درصد از مساحت کل کشور است و اکتشافات بیشتر در سطح انجام می‌شود.
وی با اشاره به برداشت ۶۱۷ میلیون تُن ماده معدنی سال گذشته در کشور و صادرات ۴.۵ میلیون تُنی، بیان کرد: در بخش محصولات فرآوری شده همچون کنسانتره نیز همین میزان صادرات انجام می‌شود و حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد موادی که صادر می‌شود، واردات داریم و در کشور فرآوری می‌کنیم.
محتشمی‌پور همچنین به کمبود ماشین‌آلات در این حوزه اشاره و بیان کرد: مجوزهایی که امسال تا ابتدای آذر ماه برای ورود ماشین‌آلات در کشور صادر کردیم، بیش از دو برابر سال گذشته بوده و افزایش تولید ماشین‌آلات ساخت داخل نیز ۵۰ درصد افزایش یافته است.
به گفته وی، ساماندهی وضع مقررات، ساماندهی اطلاعات، فعال کردن سامانه اطلاعات معدنی (کاداستر) و الکترونیکی کردن عملکرد معادن از جمله محورهای مهمی است که طی یکسال گذشته توسط وزارت صمت دنبال شد و توسعه اکتشافات با محوریت دولت برنامه دیگر این بخش است.
معاون امور معادن و فرآوری مواد وزارت صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: در حوزه اکتشافات در سه ناحیه خراسان جنوبی، کردستان و آذربایجان غربی اقدامات شروع شده که در خراسان جنوبی و کردستان به اتمام رسیده و در آذربایجان غربی در مرحله تلفیق نقشه‌های نهایی است.
محتشمی‌پور تاکید کرد: سطح فناوری در بخش معدنی، فرآوری و اکتشافات باید ارتقا دهیم و از ظرفیت دانشگاه‌ها استفاده کنیم.