جمعه 10 فروردین 1403   05:41:30
معرفی رشته مهندسی مکانیک
1390/7/13 چهارشنبه
رشته مهندسی مکانیک را شاید بتوان از نقطه نظر تنوع موضوعات تحت پوشش، جامع ترین رشته مهندسی به شمار آورد. رشته مهندسی مکانیک دربرگیرنده تمامی علوم و فنونی است که با تولید، تبدیل و استفاده از انرژی، ایجاد و تبدیل حرکت و انجام کار، تولید و ساخت قطعات و ماشین آلات و به کارگیری مواد مختلف در ساخت آن ها و همچنین طراحی و کنترل سیستم های مکانیکی، حرارتی و سیالاتی مرتبط می باشد به عبارت دیگر محاسبات فنی، مدلسازی و شبیه سازی، طراحی و تهیه نقشه ها، تدوین روش ساخت، تولید و آزمایش تمامی ماشین آلات و تاسیسات موجود در دنیا، با تکیه بر توانایی های مهندسان مکانیک انجام می گیرد.
مهندسی مکانیک نیازمند فهم مفاهیمی همانند استاتیک، دینامیک، ترمودینامیک، دانش مواد، تحلیل سازه ها و الکتریسیته است. مهندسان مکانیک، اصول اساسی نیرو، انرژی، حرکت و گرما را به کار برده و با دانش تخصصی خود، سیستم های مکانیکی و دستگاه ها و فرایندهای گرمایی را طراحی کرده و می سازند. مهندسان مکانیک، گستره وسیعی از دستگاه ها، فراورده ها و فرایندها را تولید می کنند؛ از آن جمله می توان به موتورها و سیستم های کنترل، نیروگاه های الکتریکی، دستگاه های پزشکی، چرخ دنده ها، فناوری لیزر، طراحی به کمک رایانه را اشاره کرد.
این گروه هم  اکنون دارای 9 عضو هیأت علمی تمام وقت (1 دانشیار و 8 استادیار) می باشد که در حوزه های مختلف همچون شکل دهی، دینامیک، فرآوری لیزری مواد، ساخت افزایشی، چاپ 3 بعدی، کنترل و ارتعاشات، زمینه های مختلف مکانیک سیالات و ترمودینامیک، فرآیندهای جوشکاری و ماشینکاری و.... مشغول فعالیت و پژوهش هستند.