اخبار و رویدادها








با حضور معاون وزیر صمت و رئیس سازمان توسعه تجارت ایران، نشست علمی-تخصصی با موضوع تحلیل و بررسی بازارهای بین المللی و توسعه صادرات در دانشگاه ملایر برگزار شد.
نشست علمی-تخصصی با موضوع تحلیل و بررسی بازارهای بین المللی و توسعه صادرات با حضور و ارائه تخصصی مهندس علیرضا پیمان پاک ، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان توسعه تجارت ایران و گرهمایی دکتر بیگی نژاد نماینده مردم ملایر، رئیس اتاق بازرگانی استان، رئیس اتاق بازرگانی شهرستان، جمعی از فعالین حوزه صادرات و واردات شهرستان ملایر و همچنین مسئولین و دانشگاهیان دانشگاه ملایر برگزار شد.
در ابتدای نشست دکتر محمدی منش رئیس دانشگاه ضمن خیرمقدم، به صورت مختصر ظرفیت ها و امکانات دانشگاه را برشمرد و شرحی از اقدامات اخیر در حوزه ارتباط با صنعت و جامعه ارائه نمود.
وی به استقلال کامل دانشگاه و سطح علمی-پژوهشی قابل قبول آن اشاره کرد و گفت: جایگاه دانشگاه، ملی و بین المللی است و ما هم تلاش می کنیم مسیر دانشگاه به سمت پژوهش های کاربردی و عملی در رفع نیازهای جامعه و صنعت شهرستان، استان و کشور پیش برود و به دنبال کارآفرینی و پرورش نیروهای کارآمد هستیم.
سپس مهندس بهرامی رئیس اتاق بازرگانی ملایر مطالبی پیرامون چالش های اقتصادی در حوزه صادرات شهرستان ازجمله نبود واگن های استاندارد جهت حمل و نقل در ملایر و مشکلات فعالین اقتصادی شهرستان در خصوص تعهد ارزی مطرح کرد. وی همچنین چالش تفاوت نرخ اظهارنامه گمرکی و نرخ بازار ارز را مطرح و توضیحاتی در خصوص معادن و مواد معدنی موجود در شهرستان ملایر ارائه داد و با اشاره به اشتغال20 هزار نفر در حوزه مبل و منبت، چالش تهیه مواد اولیه چوب را نیز مطرح کرد.
در ادامه رئیس صنف کشمش، رئیس صنف پوشاک، رئیس درودگران مبل و منبت و تنی چند از فعالین صنعت در شهرستان ضمن معرفی ظرفیت ها و پیشرفت های حوزه فعالیت خود، چالش ها و مشکلات مرتبط را بیان کردند.
سپس دکتر بیگی نژاد به مواردی از جمله بالابردن سطح دانش در خصوص توسعه بازاریابی و بازرگانی بین المللی و شیوه های نوین در این خصوص اشاره کرد و به پیوند بین حاکمیت، صنعت و دانشگاه نیز تاکید ویژه ای نمود.
در ادامه نشست مهندس علیرضا پیمان پاک سخنانی پیرامون برنامه های اجرا شده و اهداف پیش رو ارائه کرد و گفت: با توجه به سابقه فعالیت در بخش خصوصی و هم اکنون در منصب دولتی، هر دو میدان را تجربه کرده و معتقدم که بخش خصوصی و دولت مردان چالش های یکسانی دارند.
وی با اشاره به لزوم بازبینی و اصلاح بخشی از قوانین حوزه بازرگانی و صادرات گفت: 70 درصد محصولات صادراتی به صورت نیمه خام و فقط 10 یا 15 درصد صادرات محصولات صنعتی داشته ایم.
رئیس سازمان توسعه تجارت چشم انداز و برنامه های مد نظر را 75 میلیارد دلار صادرات، 5 میلیارد دلار برای صادرات خدمات فنی مهندسی و 70 میلیارد دلار خدمات غیر نفتی را برشمرد و تاکید داشت که ما باید به دنبال صادرات کالاهای پیچیده، تکنولوژی های سطح بالا و کالاهای صنعتی باشیم تا رقبا به راحتی نتوانند بازار را از دستمان خارج کنند اما کالاهای خام و ساده این ویژگی را ندارند.
معاون وزیر صمت به رشد صادرات غیر نفتی درسال 1401 نسبت به سال 1400 و تنوع سازی در صادرات تاکید کرد و گفت: در حال حاضر عمده ی کشور های هدف ما عراق، چین، امارات و کشورهای اطراف هستند و در صورت بروز مشکل برای هر یک از این کشورها، ما با چالش عمده ای در حوزه صادرات مواجه می شویم در حالی که ما موقعیت های خوبی در کشورهایی مثل مجارستان یا شرق آسیا و شبه قاره هند و ... می توانیم داشته باشیم.
مهندس پیمان پاک گفت: در همین راستا اسفند امسال بزرگترین نمایشگاه پوشاک روسیه را داریم و آماده ایم با هماهنگی و مدیریت استان تولید کنندگان پوشاک ملایر را به این بازار معرفی کنیم.
وی به موضوع اعتبار سنجی معاملات و در ادامه بیمه ی صادرات اشاره کرد و گفت: موفقیت ها و پیشرفت هایی در بخش هایی همچون توسعه شبکه رایزنی ، توسعه ی شبکه حمل و نقل و موافقت نامه هایی با گمرک طی سال گذشته داشتیم.