شنبه 1 اردیبهشت 1403   02:41:17
جهت مشاهده محتوا کلیک کنید
آزمایشگاه ها و امکانات
<span class="fadesc">باغ و مزرعه تحقیقاتی دانشکده کشاورزی - باغ سروری</span>
<span class="endesc">research garden and farm - faculty of agriculture –   Soruri Garden
باغ و مزرعه تحقیقاتی دانشکده کشاورزی - باغ سروری research garden and farm - faculty of agriculture – Soruri Garden

<span class="fadesc">باغ و مزرعه تحقیقاتی دانشکده کشاورزی - باغ سروری</span> <span class="endesc">research garden and farm - faculty of agriculture – Soruri Garden</span>
باغ و مزرعه تحقیقاتی دانشکده کشاورزی - باغ سروری research garden and farm - faculty of agriculture – Soruri Garden

<span class="fadesc">تاکستان شماره 2</span>
<span class="endesc"> vineyard number 2</span>
تاکستان شماره 2 vineyard number 2

<span class="fadesc">تاکستان شماره 2</span>
<span class="endesc"> vineyard number 2</span>
تاکستان شماره 2 vineyard number 2

<span class="fadesc">تاکستان شماره 3</span>
<span class="endesc"> vineyard number 3</span>
تاکستان شماره 3 vineyard number 3

<span class="fadesc"> گلخانه آموزشی تحقیقاتی</span>
<span class="endesc">research-teaching greenhouse
گلخانه آموزشی تحقیقاتی research-teaching greenhouse

<span class="fadesc"> گلخانه آموزشی تحقیقاتی</span> <span class="endesc">research-teaching greenhouse</span>
گلخانه آموزشی تحقیقاتی research-teaching greenhouse

<span class="fadesc"> گلخانه آموزشی تحقیقاتی</span> <span class="endesc">research-teaching greenhouse</span>
گلخانه آموزشی تحقیقاتی research-teaching greenhouse

<span class="fadesc"> شاسی سرد دانشکده کشاورزی</span> <span class="endesc">Cold frame - faculty of agriculture</span>
شاسی سرد دانشکده کشاورزی Cold frame - faculty of agriculture

<span class="fadesc">مزرعه عملیات کشاورزی دانشکده کشاورزی</span><span class="endesc"> agricultural farm - faculty of agriculture </span>
مزرعه عملیات کشاورزی دانشکده کشاورزی agricultural farm - faculty of agriculture
سه‌شنبه 26 فروردین 1399 باغات، مزارع و گلخانه دانشکده کشاورزی
 
 

به دلیل تنوع مزارع، گلخانه، باغ تحقیقاتی و آموزشی در جاده بروجرد، مزرعه علوم دامی ، تاکستانهای آموزشی و تحقیقاتی، باغ میوه بنا به پیشنهاد دانشکده و موافق رییس محترم دانشگاه از سال 98 این معاونت جهت نظارت بر موارد مذکور  با هماهنگی گروههای آموزشی دانشکده جهت رفع نیازهای تشکیلاتی و پیگیری توسعه تشکیل شد.


1-      نهالستان: به ابعاد 750 متر مربع مناسب برای کاشت بذر درختان مثمر و غیر مثمر است.مزرعه آموزشی جهت کاشت گل­های فصلی، چمن و درختچه­های زینتی و گیاهان دارویی می­تواند به عنوان باغ گیاهشناسی مورد استفاده قرار گیرد.


2-      تاکستان های تحقیقاتی

این گروه دارای دو قطعه تاکستان با مشخصات ذیل است:

1- تاکستان­ شماره یک با مساحت 4200 متر مربع و 220 اصله تاک بارور: تاک های این باغ تحت چهار سیستم مختلف پرورش شامل پرگولا، نیمه پرگولا، T و Y هدایت شده اند. بخشی از سیستم آبیاری این تاکستان به صورت قطره­ای و بخش دیگر تحت سیستم موسوم به مهراب است که از کارآیی بالایی برای باغ­های دایر برخوردار است. علاوه بر رقم بیدانه سفید به عنوان رقم غالب این تاکستان، ارقام یاقوتی، فخری قرمز، ریش بابا و بیدانه قرمز نیز در این باغ کشت شده­اند.

 2- تاکستان شماره دو به مساحت 3600 متر مربع و 150 اصله تاک: تاک­های این باغ از ارقام مختلف انگور داخلی و خارجی است که در حال حاضر به صورت خزنده و تحت سیستم تلفیقی قطره­ای و جویچه­ای آبیاری می­شوند. این تاکستان در واقع کلکسیونی از ارقام مختلف انگور کشور هستند که به منظور کارهای تکثیر و یا اصلاح نژادی مورد استفاده قرار می­گیرند.


3-      باغ تحقیقاتی میوه­های معتدله (باغ فدک)

 این باغ دارای 700 اصله از درختان دانه دار شامل سیب (ارقام رد دلیشیز، گلدن دلیشیز، بری بیرن، آیدا رد، گرانی اسمیت و سیب گلاب)، گلابی (ارقام کهنز و شاه میوه) و به (رقم به اصفهان)، درختان هسته دار شامل آلو (ارقام قطره طلا و شابلون)، هلو و شلیل (ارقام زعفرانی و جی. اچ. هیل)، گیلاس (ارقام تک دانه و زرد دانشکده)، زرد آلو (رقم شاهرودی) و بادام (رقم شاهرود 12) می­باشد. باغ مذکور در ضلغ جنوب غربی دانشگاه جنب ورزشگاه شهید ساکی واقع شده است.


4- گلخانه، شاسی سرد و سایبان

این گلخانه به ابعاد 3000 مترمربع شامل 5 واحد بوده که 2 واحد آن آموزشی (جهت دانشجویان فضای سبز و دروس پایه باغبانی) و 2 واحد دیگر تحقیقاتی (مربوط به گروههای علوم خاک، تولید و ژنتیک گیاهی، علوم دامی و فضای سبز و سایر متقاضیان از دانشکده های دیگرمی باشد) به همراه یک شاسی سرد است. گلخانه مجهز به سیستم میست و گرمایش از کف می-باشد. در این گلخانه انواع گل های آپارتمانی، انواع کاکتوس ها و درختچه های زینتی اقلیم های گرمسیری موجود می باشد. همچنین شاسی سرد شیشه ای و سایبان به مساحت تقریبی 50 متر مربع در محوطه گلخانه جهت امور تحقیقاتی و پژوهشی واقع شده است. ضمنا به دلیل طیف گسترده مراجعه کنندگان از دانشگاه و گروههای مختلف دانشکده و توجه بیشتر گروه فضای سبز به امور تخصصی ، بخش های غیر تخصصی گلخانه و امور کلی آن فعلا مستقیما زیر نظر دانشکده و بویژه معاونت دانشکده در امور مزارع (جناب آقای دکتر کریمی) میباشد.


5- باغ و مزرعه تحقیقاتی دانشکده کشاورزی -باغ سروری (باغ دانشگاه ملایر)

باغ سروی واقع در ۲۵ کیلومتری جاده ملایر- بروجرد درزمینی با مساحت حدود 22 هکتار واقع در سمت شرقی جاده ملایر – بروجرد بین اراضی روستای کهکدان و چغایی می باشد. این ملک از شمال به باغات کشاورزان روستای کهکدان، از شرق به قنات و تپه باستانی، از جنوب به راه خاکی روستای چغایی و تپه باستانی و از غرب به جاده بروجرد- ملایر منتهی می شود. میزان پوشش گیاهی و باغی این ملک شامل 110۰ اصله درخت بادام، 132 اصله درخت گردو، 150 اصله درخت پسته و چندین اصله درختان گلابی، زردآلو، زالزالک، آلو، تبریزی، چنار و ... می باشد و 15 هکتار از ملک به صورت زمین زراعی می باشد که مستعد کاشت گندم، جو، نخود، سیب زمینی، چغندرقند و ....،  می باشد. ملک مورد نظر دارای یک رشته قنات اختصاصی با دبی آب حدود 3 تا 4 لیتر در ثانیه می باشد. علاوه بر تولید محصولات زراعی و این باغ پتانسیل خوبی جهت تولید گیاهان دارویی دارد و با توجه به موقعیت این باغ می توان با سرمایه گذاری های لازم از قسمتی از آن برای اهداف توریستی و گردشگری نیز به عنوان باغ شفابخش استفاده کرد.

 

نسخه قابل چاپ