پنجشنبه 9 فروردین 1403   21:50:45
جهت مشاهده محتوا کلیک کنید
اخبار پژوهشی و فناوریبيشتر
1398/9/23 شنبه گفتگو با پژوهشگران برگزیده دانشگاه ملایر به مناسبت هفته پژوهش و فناوری

به مناسبت فرا رسیدن هفته پژوهش و فناوری روابط عمومی فرصت را غنیمت شمرده و به منظور آشنایی با روش موفقیت و نظرات پژوهشگران برگزیده دانشگاه ملایر، با دکتر عیسی سلگی پژوهشگر برتردانشگاه در سال 1398 و دکتر مهیار یوسفی پژوهشگر دارای بیشترین تعداد ارجاعات و بالاترین شاخص h مصاحبه به عمل آمد.

متن ذیل مصاحبه روابط عمومی دانشگاه با ایشان می باشد.

 

دکتر عیسی سلگی- پژوهشگر برتر استان همدان و دانشگاه ملایر در سال 1398

·
لطفا خودتان را کامل معرفی کنید

به نام پروردگار یکتا عیسی سلگی هستم متولد 1361 اهل شهرستان نهاوند که در مهر ماه سال 91 به عنوان عضو هیات علمی گروه محیط زیست دانشگاه ملایر مشغول فعالیت شدم و در حال حاضر به عنوان دانشیار دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست در گرایش آلودگی محیط زیست مشغول به تدریس هستم. از سال 1381 تحصیلات دانشگاهی خود را در رشته محیط زیست آغاز کردم. مقطع تحصیلی کارشناسی را دانشگاه بیرجند و مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری را در دانشگاه تربیت مدرس از سال 85 تا 91 گذراندم. از زمان شروع دوره دکتری بورسیه دانشگاه ملایر شدم. در سال 94 و 97 به عنوان پژوهشگر برتر استان و همچنین در سال­های 94 تا 97 به عنوان پژوهشگر برتر دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست در دانشگاه انتخاب شدم.

· چرا به این رشته علاقمند شدید؟

با توحه به علاقه ای که به محیط زیست و طبیعت داشتم این رشته را انتخاب کردم و فکر می کنم این رشته می­تواند به حل مشکلات محیط زیستی فعلی پیش‌روی ایران و جهان چون آلودگی آب، خاک و هوا، انقراض حیات وحش و کاهش تنوع زیستی و کاهش مساحت جنگل ها در سطح کشور و بروز پدیده‌هایی چون بیابانزایی کمک کند.

· عوامل موفقیتتان چه بوده و چه هست؟

پیگیری‌ها و تلاش‌های اینجانب به منظور تعریف پایان نامه­های کارشناسی ارشد و دکتری کاربردی و ایجاد انگیزه و اشتیاق در دانشجویان و بهره‌گیری بهینه از امکانات و تجهیزات آزمایشگاهی و نیز حمایت‌های دانشگاه از عوامل مهمی هستند که سبب دستیابی به این موفقیت شده است.

· آیا پیش آمده در حین تحصیل در رشته دچار تردید یا نا امیدی شوید؟

این مسئله گاهی در بین دانشجویان وجود دارد و به طور عمده منتج از ساختار آموزشی ما است که بایستی در سطوح مختلف سازمان ها به معرفی مشاغل و رشته های مختلف پرداخته شود و تا زمانی که این موضوع به صورت جدی مطرح نشود تردید و ناامیدی ایجاد می شود.

· راه رسیدن به موفقیت شما در چیست؟

برنامه ریزی بلند مدت و کوتاه مدت، تعیین اهداف، کار و تلاش بدون وقفه، استفاده بهینه از زمان و همراهی خانواده

· باوری که در شما از همه قوی تر بوده و باعث موفقیتتان شد چیست؟

یاری جستن از پروردگار بی همتا، دعای پدر و مادر (دعای هر دو عزیز سفر کرده که تا ابد بدرقه راهم است) و اعتماد به نفس

· برنامه شما برای آینده چیست؟

حرکت به سمت هر چه بیشتر پژوهش­های کاربردی و کیفی تر و داشتن برنامه پژوهشی جامع بلند مدت

· به نظر شما یک پژوهشگر چگونه در کارش به حد کمال می رسد ؟

اول آن که اگر بین مقاله های منتشر شده و صنعت و جامعه ارتباط وجود داشته باشد و نتایج آن در این بخش مختلف آنها به کار گرفته شود بی شک پژوهشگر در پژوهش خود به کمال نزدیک شده است و دوم این که فاصله بین نتایج به دست آمده از علوم مختلف و استفاده در صنعت و.. کم شود که دستاورد آن رشد اقتصادی است.

· چه طرح و نقشه ای برای آینده دارید که با اهداف دانشگاه همگون باشد؟

لحاظ کیفیت در کارهای پژوهشی و تقویت سایر جنبه های پژوهشی مانند اختراع، ارتباطات بین المللی با سایر محققان دنیا و...

· یک طرح ایده آل برای دانشگاه در رابطه با گروه آموزشی خودتان مطرح نمایید؟

توسعه آزمایشگاه‌های تحقیقاتی و تجهیزات اندازه‌گیری آلاینده ها در محیط و نیز احداث پژوهشکده محیط زیست برای پاسخگویی به بخشی از نیازهای پژوهشی استان در زمینه محیط زیست

· کلام آخر

ضمن سپاسگزاری از روابط عمومی که این فرصت را ایجاد کرد، خواستم این مسئله را متذکر شوم که با این که تولید مقاله پایان راه و مقصد در پژوهش نیست ولی تولید مقاله یعنی مطرح شدن و نمایش در دنیای علم و جهان و بی شک یکی از نمود قدرت کشورها می تواند تولید مقالات آنها باشد. کشورهای پیشرفته تعداد مقاله­های به مراتب بیشتری از کشورهای جهان سوم تولید می کنند. همچنین آموزش و پژوهش مکمل هم بوده و هیچ کدام جای دیگری را نمی گیرد و بایستی هر دو جنبه به موازات هم تقویت شوند.



دکتر مهیار یوسفی پژوهشگر دارای بیشترین تعداد ارجاعات و بالاترین شاخص h


 ·
لطفا خودتان را معرفی کنید؟

مهیار یوسفی- دکتری مهندسی اکتشاف معدن- تخصص اکتشافات ژئوشیمیایی و تلفیق و مدل­سازی در محیط GIS

· چرا به این رشته علاقمند شدید؟

مطالعه عمیق­ در هر شاخه­ای موجب شناخت و در نتیجه علاقه­ بیشتر به رشته مورد نظر می گردد. زیرا مطالعه عمیق و کسب دانش موجب می­گردد مشکلات در شاخه مورد نظر شناخته شده و بیان مسئله راحت تر صورت گیرد و در نتیجه اشتیاق برای حل مسائل و مشکلات در رشته مورد نظر نیز بیشتر می گردد.

· عوامل موفقیت تان چه مواردی بوده است؟

مطالعه تخصصی بسیار زیاد و بررسی آخرین مقالات چاپ شده توسط دانشمندان این رشته، نگاه نقادانه به روش­های موجود، بیان مسئله و صرف وقت برای توسعه روش­های جدید و یا بهبود روش­های موجود در شاخه تخصصی.

· آیا پیش آمده در حین ادامه تحصیل در رشته دچار تردید یا نا امیدی شوید؟

خیر، در هنگام تحصیل نه.

· راه رسیدن به موفقیت شما چیست؟

علاوه بر مواردی که در پاسخ به سوال سوم بیان نمودم یعنی "مطالعه تخصصی بسیار زیاد و بررسی آخرین مقالات چاپ شده توسط دانشمندان این رشته، نگاه نقادانه به روش­های موجود، بیان مسئله و صرف وقت برای توسعه روش­های جدید و یا بهبود روش­های موجود در شاخه تخصصی"، توجه به تولید و توسعه روش­های قابل استفاده برای دیگران (دانشگاه و صنعت) برای حل مشکلات یا بهبود روش­های موجود بوده است که موجب شده تا به روش­های توسعه داده شده، ارجاع داده شود. یعنی کیفیت مقالات و روش­ها در اولویت بوده و نه تعداد آنها.

· باوری که در شما از همه قوی­تر بوده و باعث موفقیتتان شد، چیست؟

توکل به خدا، مطالعه تخصصی زیاد، بیان مسئله و انجام پژوهش­های هدفمند و همچنین در نظر داشتن اینکه "شاید با رفتن نرسیم اما برای رسیدن راهی جز رفتن نیست"

· برنامه شما برای آینده چیست؟

ادامه فعالیت­های پژوهشی و همچنین معرفی روش­های کاربردی توسعه داده شده به صنعت و جلب اعتماد صنعت به منظور استفاده از روش ها.

· به نظر شما چگونه یک پژوهشگر در کارش به حد کمال می­رسد؟

به نظرم اگر نتایج پژوهشهای انجام شده قابل استفاده برای دیگران و به خصوص صنعت باشد پژوهشگر راضی خواهد بود.

· چه طرح و نقشه­ای برای آینده دارید که با اهداف دانشگاه همگون باشد؟

یکی از مهمترین معیارهای رتبه­بندی دانشگاه­ها، پژوهشهای با کیفیت بالای انجام شده توسط اعضای هیات علمی آنها است. همواره سعی نموده ام تا وظیفه خود را انجام دهم اما رشد دانشگاه نیاز به فعالیت تمامی اعضای هیات علمی دارد! طرح­های در ذهن دارم ولی به نظرم شرایط فراهم نیست. مثلا راه­اندازی اتاق فکر پژوهشی دانشگاه (متاسفانه شورای پژوهشی، اتاق فکر پژوهشی نیست )

· یک ایده برای دانشگاه در رابطه با گروه آموزشی خودتان مطرح نمائید؟

در حال نوشتن یک سرفصل جدید بین رشته­ای بسیار عالی هستم که قطعا موجب رشد دانشگاه ملایر و حتی بخش اکتشاف مواد معدنی منطقه و کشور خواهد شد انشاالله!