جمعه 31 فروردین 1403   16:15:52
جهت مشاهده محتوا کلیک کنید
اخبار دانشگاهبيشتر







1401/9/2 چهارشنبه همايش تجلیل از استعدادهای برتر و آینده سازان استان همدان در دانشگاه ملایر برگزار شد.
همايش تجلیل از استعدادهای برتر و آینده سازان استان همدان با حضور مسئولین استانی، مسئولین شهرستان، مسئولین و مدیران دانشگاه و جمعی از استعدادهای برتر و آینده ساز استان و دانشگاه در دانشگاه ملایر برگزار شد.
در ابتدای همایش دکتر موسی اعظمی رئیس بنیاد نخبگان استان همدان گفت: اجتماعات نخبگان یکی از ماموریت های بنیاد است و برای دو گروه اساتید و سرآمدان، دانشجویان و دانش آموزان برگزار می‌شود و در سال جاری با برنامه ریزی و تنوع بیشتری، دانشگاه ملایر میزبان و برگزار کننده این همایش در بخش دانش آموزی و دانشجویی است.
دکتر اعظمی با تاکید بر اینکه رهبر معظم انقلاب از بانیان بنیاد نخبگان هستند، گفت: در سال ۱۳۸۳ با تدبیر ایشان این بنیاد ایجاد و در سال ۸۴ زیر نظر معاونت علمی ریاست جمهوری مشغول فعالیت شد.
وی به بیانات مقام معظم رهبری در سخنرانی امسال خود مبنی بر حمایت از نخبگان، مطرح کرد: ایشان به حمایت از نخبگان تاکید داشته و فرمودند که ظرفیت نخبگان باید قدر دانسته شود و انتظاری که از نخبگان می رود این است که نخبگان علم خود را برای توسعه جامعه قرار دهند و انتظارات نخبگان از جامعه نیز برآورده شود.
 رئیس بنیاد نخبگان استان همدان خاطرنشان کرد: طبق فرمایشات مقام معظم رهبری، دستگاه‌های اجرایی باید نهایت همکاری را با نخبگان داشته باشند تا شاهد فرار مغزها و خروج نخبگان از کشور نباشیم.
وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهور شخصا در این همایش‌ها حضور پیدا کردند، اظهار کرد: رئیس جمهور در این جلسات بر استفاده از ظرفیت‌های نخبگان در حوزه‌های مختلف و پرداخت تسهیلات و خدمات به این قشر تاکید ویژه داشت و ادامه داد: طبق دستور العمل ابلاغی از سوی وزارت کشور به استانداری‌ها، باید از این ظرفیت استفاده شود ودر همین راستا در همایش سالیانه اجتماع نخبگانی که مهرماه سال‌جاری در تهران برگزار شد، رئیس جمهور در حوزه عملی به دستگاه‌های اجرایی دستور جذب ۱۰۰۰ نفر از نخبگان را داد که در حال پیگیری است.
دکتر اعظمی هدف از برگزاری این همایش را معرفی بنیاد نخبگان به دانشگاه، تجلیل و تکریم نخبگان و دانشجویان برتر و انجام کار فرهنگی با تجلیل از نخبه شهید استان «شهید احمدرضا احدی» دانست و افزود: استان همدان از استان‌های پیشرو در جامعه نخبگان، دانش آموزی، دانشجویی، اساتید و فرهیختگان است.
رئیس بنیاد نخبگان استان همدان به فعالیت بیش از ۱۰۰ شرکت دانش بنیان در این استان اشاره و بیان کرد: یک بخش این شرکت‌ها در دانشگاه‌ها، بخش دیگر در دستگاه‌های اجرایی و بخشی در پارک‌های علمی و فناوری مستقر هستند. تا سال گذشته ۶۰ شرکت دانش بنیان در استان داشتیم که در حوزه‌های فناوری، کشاورزی و صنعتی فعال بودند و با توجه به شعار امسال، مدیریت ارشد استان تلاش ویژه داشته که این شرکت‌ها را ارتقاء بدهد و شواهد نشان می‌دهد که حدود ۴۰ شرکت افزایش داشتیم.
اعظمی یادآور شد: یکی از برنامه‌های مصوب ما که به صورت سند ملی از کشور ابلاغ شده، این بخش است و امیدواریم با حضور نخبگان بتوانیم استانی توسعه یافته در حوزه‌های مختلف داشته باشیم.

امام جمعه ملایر: اساتید دانشگاه تعصب و غیرت ملی را در روح و روان جوانان نخبه ایجاد کنند
در ادامه همایش حجت الاسلام برقراری امام جمعه ملایر نیز با بیان اینکه  پیشرفت‌های امروز کشور از برکت تلاش و وجود نخبگان است، گفت: آفت مجموعه نخبگان ناامیدی است و باید تلاش شود جامعه علمی ما دچار ناامیدی نشود و این بزرگترین آسیب است و دشمن هم همین را می خواهد.
وی تاکید کرد: باید دست بنیادهای دانش بنیان را  بگیریم تا بتوانیم از این مجموعه‌ها کشور را به استقلال برسانیم.
امام جمعه ملایر با بیان اینکه مسئولین ما باید موانع و مشکلات را از سد راه  نخبگان بردارند، تصریح کرد: نخبگان سرمایه‌های علمی کشور ما هستند و اساتید دانشگاه نیز باید این امید و توان را به نخبگان و یک تعصب و غیرت ملی را در روح و روان جوانان نخبه ایجاد کنند.
حجت الاسلام برقراری با تاکید براینکه ما باید آینده کشور را به دست نخبگان بسپاریم و اساتید حوزه‌های علمیه نیز می‌توانند در این زمینه بسیار موثر باشند، گفت: نخبه کسی است که به آینده کشور خودش تعلق خاطر داشته باشد و بتواند نداشته‌ها را به داشته‌ها تبدیل کند؛ سخنان امیدوار کننده بزند و پر انرژی باشد و بتواند دیگران را نیز به سمت علم و فناوری دعوت کند.
امام جمعه ملایر با بیان اینکه هر نخبه خودش یک دانش بنیان است، افزود: امروز دشمن نخبگان ما را مورد هدف قرار داده چراکه از وجود نخبگان نگران است پس ما باید از این ظرفیت‌ها به خوبی استفاده کنیم.
وی خطاب به نخبگان تاکید کرد: هرگز دشمن را از سرناچاری  و منفعت دعوت به سازش نکنید چرا که قطعا خداوند با شما است؛ «شهید حسن تهرانی مقدم» با توکل به خدا موفق به ساخت موشک و با توسل به اولیای خدا تبدیل به پدر موشکی ایران شد.
امام جمعه ملایر طرح‌هایی مانند طرح شهید مقدم که حامی بنیاد های علمی و پژوهشی است از دستاوردهای این انقلاب دانست و ادامه داد: نخبگان بدانند این نظام حامی نخبگان و جامعه علمی کشور است و می تواند امیدواری را برای نخبگان و شرکت‌های دانش‌بنیان به همراه داشته باشد در حالی که دشمنان هرگز به نفع ملت ما قدمی بر نداشته‌اند و سراب را آب معرفی می‌کنند.
وی با اشاره به زندگی نخبگان و  شهدایی چون شهید چمران، اظهار کرد: شهید چمران  یک نخبه علمی بود و کار علمی خود را انجام داد اما با حمله دشمن، نخبگی خود را به جنگ آورد و در دنیا به یک نخبه بزرگ در جنگ‌های نامنظم تبدیل شد.
حجت الاسلام برقراری در ادامه تصریح کرد: ما هرگز دست ذلت به سوی دشمنان و بیگانگان دراز نخواهیم کرد و شهدای چون شهید احدی این را به اثبات رسانده‌اند و امروز نیز ما باید ادامه دهنده راه شهدا باشیم.

مادر شهید "احمدرضا احدی": با وجود همه‌ی ناهماهنگی‌ها پای انقلاب ایستاده ایم
مادر شهید "احمدرضا احدی" نیز با بیان اینکه ناهماهنگی‌ها و مشکلاتی در کشور وجود دارد، گفت: ما تا آخرین قطره خون خود پای انقلاب ایستاده ایم.
خانم اشرف عروجی خطاب به دانشجویان گفت: من به عنوان یک مادرشهید از شما دانشجویان با هر عقیده و نگاهی، می‌خواهم خوب درس بخوانید و کمک حال کشور باشید.
 وی با بیان اینکه شما مانند شهدا علم را همراه عمل داشته باشید، افزود: شهید احدی همیشه در جبهه کتاب‌های درسی اش همراهش بود؛ او هم درس می خواند و هم می‌جنگید.
در پایان این همایش از محمد امینی استاد روش تحقیق، عضو جامعه نخبگان و استعداد برتر حوزه علمیه قم، فرشاد محمدپور استاد تخصصی حقوق جزا و جرم شناسی حوزه علمیه قم، لیلا گودرزیان فرد معاون محتوایی مرکز حوزه فاطمه الزهرا(س)، پژوهشگر برتر در حوزه علمیه، نویسنده برتر در سال ۹۹ در حوزه ادبیات پایداری، مریم شمخانی مدرس سطوح حوزه و دانشگاه، پیمان فروزان جهرمی شرکت فناور برتر کیمیا نشان تولید مواد شیمیایی با کاربرد خاص، امیر احسان جابری شرکت فناور برتر گروه مهندسی نوین ماهان هگمتانه، محمد عرب زاده شرکت فناور برتر رایان پژوهان، مجتبی اسماعیلی شرکت فناور برتر آدرین آذین هوش مصنوعی و مهندسی نرم افزار، نادر احمدوند تلاش قابل تقدیر در راه اندازی میکروسکوپ نیروی اتمی دانشگاه پس از ۱۲ سال و  پوریا سعادتی وقار تقدیر شد.
همچنین از محمد مهدی جهانی مقدم، دریا دشتی، پانته‌آ فرهادی، محمدمهدی طاهری، مریم موسیوند، امیر محمد امیر رحمانی، صبا سعیدی فر و زهرا حسنی رتبه های برتر المپیادهای دانش آموزی و رتبه های برتر کنکور امسال استان همدان  تقدیر به عمل آمد.