جمعه 10 فروردین 1403   17:21:58
جهت مشاهده محتوا کلیک کنید
اخبار دانشگاهبيشتر



1401/12/4 پنجشنبه تفاهم‌نامه همکاری میان دانشگاه ملایر و اداره کل منابع طبیعی استان همدان امضا شد
تفاهم‌نامه همکاری میان دانشگاه ملایر و اداره کل منابع طبیعی استان همدان با حضور مدیران حوزه منابع طبیعی کشور و استان همدان، معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان ملایر، مسئولین و اساتید دانشگاه ملایر امضا شد.
در ابتدای نشست دکتر محمدی منش رئیس دانشگاه ضمن خیر مقدم و تشکر از حضور میهمانان جلسه، استراتژی و نگرش وزارت علوم را پایش منطقه ای و تربیت نیروهای متخصص به منظور برطرف نمودن نیازهای اعلام شده برشمرد و گفت: دانشگاه ملایر آماده تعامل سازنده با سایر ارگانها است و با توجه به امکان تصمیم گیری مستقل و حمایت وزارت علوم می تواند اقدامات موثری در جهت ایفای وظایف علمی و پژوهشی خود انجام دهد.
در ادامه مهندس خزایی مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان با قدردانی از برگزاری این نشست و ابراز امیدواری بر تداوم و گسترش این قبیل جلسات بر اینکه ما مالک این زیست کره نیستیم تاکید کرد و گفت: باید برای حفاظت، نگهداری و توسعه پایدار محیط زیست و منابع طبیعی و پایداری حوزه های آبخیز تلاش و پیگیری کنیم.
وی افزود: دانشگاه ملایر تنها دانشگاه استان در حوزه منابع طبیعی و محیط زیست و آبخیزداری است و با جهت دهی توانمندی و پژوهش های اعضای هیات علمی به سمت نیازهای واقعی می توان تأثیرگذاری مثبت در این حوزه را شاهد باشیم.
دکتر آرتیمانی معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان نیز به شرایط استان همدان و شهرستان ملایر اشاره کرد و گفت: بار علمی اقدامات و سیاست گذاری ها بر عهده دانشگاه ها است و می توان با هدایت پایان نامه ها و پژوهش ها به سمت برطرف نمودن نیازها گام برداشت.
وی افزود سرعت عمل و دقت در انجام کار در قالب پروژه های منسجم و زمانبندی شده بسیار مهم است و دانشگاه ملایر ظرفیت و توان لازم برای رفع مشکلات در حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری را داراست.
دکتر رضوی نیز برخی رخدادهای طبیعی، اثرگذاری رفتارها و اقدامات انسان بر محیط زیست و خسارت های وارده حاصل از این رخدادها را برشمرد و گفت: اقدامات علمی تخصصی در جهت پیشگیری از تخریب محیط زیست و رفع مخاطرات طبیعی امری ضروری و نیازمند همکاری منسجم دانشگاه با سایر ارگانها است.
وی همچنین از زحمات مسئولین، کارکنان و کارشناسان منابع طبیعی در کل کشور بخصوص در شهرستانها قدردانی کرد.
در ادامه دکتر نوری مدیر مرکز جامع حوزه آبخیز و منابع زیستی کشور ضمن تاکید بر همیاری و اقدامات مشترک همه حوزه ها به استفاده از دانش بومی در کنار تجربیات نهادهای بین‌المللی تاکید کرد و تولید محتوا بر اساس دانش بومی و انتقال این دانش و آگاهی بخشی از روشهای مختلف بویژه در بسترهای مجازی را امری ضروری دانست.
وی همچنین با تاکید بر انسجام و هماهنگی کامل در بخش های مختلف گفت: همگام سازی اقدامات در جهت مدیریت جامع حوزه های آبخیز با محوریت همبست غذا، آب و اکوسیستم بسیار حیاتی و مهم است.
دکتر نوری با بیان اینکه بحران ها در دنیا بیش از ظرفیت های طبیعی است، بر ضرورت آسیب شناسی در جهت سلامت حوزه های آبخیز و افزایش توان تاب آوری به منظور توسعه پایدار تاکید کرد و گفت: دانشگاه ها مسئولیت ملی و بین‌المللی دارند و می بایست بر اساس اسناد بالادستی و توجه ویژه به کنوانسیون های بین المللی در انجام پروژه ها حرکت کنیم.
مهندس اسماعیلی معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان ملایر نیز از برگزاری این نشست و حضور مدیران و متخصصان حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری قدردانی نمود و بیان کرد: حفاظت منابع طبیعی و توسعه پایدار محیط زیست از دغدغه های اصلی در همه گستره دنیا است.
وی با اشاره بر اینکه بیرحمانه همه چیز را فدای توسعه کرده ایم و در آینده تاثیر آن مشخص می شود، گفت: بخش عمده ی مشکلات ناشی از عدم دانش همچون سد گتوند یا ناشی از خودخواهی مانند سد آتاترک است و با توجه به شرایط ضرورت ترویج و توسعه علمی و عملی بیش از پیش احساس می شود.
در پایان دکتر بشیرگنبد از اساتید آبخیزداری دانشگاه به اقلیم خشک و نیمه خشک منطقه و کشور اشاره کرد و گفت: استفاده و فشار بر منابع طبیعی برای تأمین غذا و معاش جمعیت آثار مخربی در پی داشته است و با توجه به عدم تطبیق با بحث تغییر اقلیم، ایجاد معیشت جایگزین به منظور کاهش مشکلات و معضلات محیط زیستی لازم و ضروری است.
در پایان تفاهم‌نامه همکاری بین دانشگاه ملایر و اداره کل منابع طبیعی استان همدان منعقد شد.