جمعه 10 فروردین 1403   18:55:57
جهت مشاهده محتوا کلیک کنید
اخبار دانشگاهبيشتر




1400/9/30 سه‌شنبه مراسم بزرگداشت روز وحدت حوزه و دانشگاه در دانشگاه ملایر برگزار شد
۲۷ آذرماه مصادف با سالروز شهادت آيت‌الله مفتح به روز وحدت حوزه و دانشگاه نامگذاري شده است. به همین مناسبت مراسم بزرگداشت این روز به همت دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری و معاونت فرهنگی دانشگاه ملایر در سالن همایش های شهید حاج رسول حیدری واقع در ساختمان شهید حاج قاسم سلیمانی برگزار گردید. درآغاز مراسم دکتر سایوند رئیس دانشگاه و حجت الاسلام عباسی مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ضمن تسلیت ایام فاطمیه با تاکید بر اهمیت این وحدت و همدلی، به لزوم توجه به برگزاری برنامه های فرهنگی، آموزشی و پژوهشی مشترک در حوزه و دانشگاه پرداختند. در ادامه برنامه دکتر ستاری به عنوان دبیر دبیرخانه دائمی وحدت حوزه و دانشگاه مطالبی درخصوص فعالیت های برنامه ریزی شده در این دبیرخانه ایراد سخن نمود.
آیت الله شعبانی امام جمعه شهرستان همدان با تاکید بر همفکری و گفتگوی اساتید و محققین علوم انسانی در دانشگاه و حوزه به ویژه در اصول و مبانی تحلیلی این وحدت از لزوم تحول و پژوهش در علوم انسانی و کارکردهای آن در آموزش و پژوهش و فرهنگ کشور سخن گفت. در پایان پس از افتتاح دبیرخانه دایمی وحدت حوزه و دانشگاه در طبقه دوم ساختمان سردار شهید سلیمانی، اساسنامه دبیرخانه امضا و احکام صادر شده به اعضا تقدیم گردید. لازم به ذکر است در این مراسم حجت الاسلام و المسلمین برقراری امام جمعه شهرستان ملایر و جمعی از مدیران حوزه و دانشگاه های شهرستان هم در کنار اساتید و طلاب حضور داشتند.
 به هر حال وحدت حوزه و دانشگاه، برکات و دستاورد‌هاي بسياري را براي نظام اسلامي در جهت تأمين استقلال و پيشرفت علمي و معنوي، اجراي مطلوب برنامه‌ها، حاکميت قانونگرايي، و بسته شدن راه بر عناصر نفوذي و تربيت نسل دانش‌آموخته متعهد به مباني ديني و اسلامي به همراه دارد. به خصوص در اين شرايط اقتصادي و فرهنگي حاضر که دشمن سعي دارد با اجراي برنامه‌هاي مختلف، کشور را در محاصره اقتصادي قرار دهد، تحقق اين امر بسيار ضروري‌تر از گذشته است؛ چرا که در واقع اين دانشجويان متعهد هستند که با به‌کارگيري علم در مسير توليد و پيشرفت و نيز روحانيون با جهاد فرهنگي و ديني، مبارزه‌اي همگاني را در مقابل جبهه دشمن شکل مي‌دهند. در حقيقت، نه يک وحدت فيزيکي و شکلي بلکه تقارب و يکي شدن در مباني معرفت شناختي، ارزش‌هاي فرهنگي و دغدغه‌ها و حساسيت‌هاي سياسي اجتماعي است که زمينه رشد و تبلور انديشه ديني و انقلابي را مي‌تواند در اين دو نهاد تأثيرگذار فراهم نمايد. در اين صورت است که هر يک از اين دو نهاد علمي و معرفتي را در جايگاه واقعي خود قرار مي‌دهد. با توجه به اين جنبه از معناي وحدت است که مقام معظم رهبري، خواستار اجراي برنامه‌هاي عملياتي با روش‌هاي جديد و امروزي در ميان حوزه و دانشگاه شده‌اند؛ چنانکه مي‌فرمايند: «تأکيد بر وحدت حوزه و دانشگاه و اينکه روي آن اصرار مي‌کنيم، به‌خاطر آثار و برکات آن است. اين دو نهاد با تبادل روش‌ها، يکديگر را کامل کنند و مجهز به روش‌هاي علمي جديد و سنتي شوند.»