جمعه 10 فروردین 1403   13:56:31
جهت مشاهده محتوا کلیک کنید
اخبار دانشگاهبيشتر
1400/5/28 پنجشنبه سخنی در حوزه امر به معروف و نهی از منکر در سیره سید الشهدا علیه السلام
حجت الاسلام والمسلمین سعید شیری معاون دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ملایر در مصاحبه با کارشناس معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه در خصوص امر به معروف در سیره امام حسین(ع) مطالبی بیان نمودند. نخست می‌توان به اهمیت امر به معروف و نهی از منکر در سیره سید الشهدا علیه السلام اشاره کرد و اینکه کار تمام انبیاء الهی همین بوده است خداوند ۱۲۴۰۰۰ پیامبر را مبعوث کرد تا امر به معروف و نهی از منکر انجام شود . خداوند می فرماید : ما پیامبران را مبعوث کردیم تا شما را به عبادت خداوند (همان امر به معروف ) و دوری از طاغوت (نهی از منکر ) راهنمایی کنند. بالا تر از عبادت خداوند معروفی وجود ندارد لذا پیامبران به این موضوع امر میکردند و قله نهایی را هدف می گرفتند و بالا تر از طاغوت هم منکری وجود ندارد که گفته میشده از آن دوری نمایید و این مسئله مهم از لسان پیامبران بیان میشد . در ادامه خداوند باری‌تعالی می فرماید( سوره آل عمران آیه ۱۱۰ ) اگر بخواهید بهترین امت باشید ویژگی بهترین امت این است که امر به معروف و نهی از منکر انجام دهید . امتهای زیادی بودند و رفتند و آمدند ... الان هم وجود دارن، کدام امت از همه بهتر است ؟ آن امتی که امر به معروف و نهی از منکر انجام می دهد. شهید مطهری رضوان الله تعالی علیه بیان زیبایی دارند در این موضوع ، می فرمایند :زینت هر امتی به امر به معروف و نهی از منکر است و امر به معروف و نهی از منکر هم خود زینتی دارد که آن حسین است ... . اگر بخواهد یک امت زیبا شود نیاز به امر به معروف و نهی از منکر دارد و اگر می خواهی به زیبایی امر به معروف و نهی از منکر پی ببری به حسین علیه السلام نگاه کن حسینی که خون خداست خود را فدای امر به معروف و نهی از منکر می کند .که این نشان‌دهنده اهمیت بالای این قضیه است .
وقتی که محمد بن حنفیه میرود خدمت امام حسین علیه السلام و عرض میکند که یا حسین مردم کوفه انسانهای بی وفایی هستند بر عهد و پیمان خود باقی نمی مانند سابقه تاریخی این را نشان داده است و ما خاطرات خوشی با آنان نداریم ... ندیدی با پدر بزرگوارمان چه کردند ؟ ندیدی که با برادر عزیزمان امام حسن چه کردند ؟ لذا قابل اعتماد نیستند برای چه می خواهی به کوفه بروی؟ امام حسین علیه السلام می فرماید: من نه به امید دعوت ایشان بلکه برای احیا امر به معروف و نهی از منکر قیام میکنم و به سمت کوفه حرکت خواهم کرد .
خداوند می فرماید تمام مسئولین ما وظیفه شان امر به معروف و نهی از منکر است . هرکسی در مملکت یه مسئولیتی دارد یکی رئیس جمهور است یکی وزیر است یکی شهردار است یکی رییس حوزه است و ...
هرکدام یکسری وظایف دارند که مسئول بالا دستی برایشان تعریف کرده اما همه اینها سه وظیفه دارند که خود خداوند برایشان تعریف کرده است . طبق آیه قران( سوره حج آیه ۴۱ ) که می فرماید : فرقی نمی کند که شما در چه مسئولیتی هستید در هر سمت و مسئولیتی هستید حتی اگر مسئول یک خانواده هستی و ما در آن محدوده به شما قدرت دادیم اولین وظیفه شما اقامه نماز است و باعث بشوید در همان محدوده تحت اختیارتون نماز اقامه شود سپس زکات پرداخت شود و همچنین امر به معروف و نهی از منکر انجام بدهید خیلی حائز اهمیت است که خداوند برای همگی در هر مسئولیتی این وظایف رو تعریف کرده است .
مورد بعدی اینکه نه تنها امر به معروف و نهی از منکر وظیفه پیامبران است و نه تنها زینت هر امتی است و نه تنها مخصوص مسئولان نظام اسلامی است بلکه یک وظیفه همگانی است( سوره توبه آیه ۷۱ ) و طبق گفته قرآن وظیفه هر مرد و زن مومنی می باشد . در اینجا برداشت میشود که اولا این امر یک وظیفه همگانی است چه دارای مسئولیتی باشیم و چه نباشیم دوما اگر می خواهیم دوست و یار هم باشیم باید عیبهای یکدیگر را به هم هدیه بدهیم تا سبب پیشرفت و ترقی هم باشیم ما در دین اسلام دو مطلب را نداریم یکی به من چه ! دیگری به تو چه ! بلکه ما درقبال هم مسئولیم .
زمانی که به زیارت ائمه معصومین علیهم السلام مشرف می شویم علی الخصوص زیارت امام حسین علیه السلام در زیارت نامه می خوانیم که ‌: شهادت می دهم که شما نماز و زکات را به پا داشتی و امر به معروف و نهی از منکر کردی ، لذا ما باید الگو بگیریم در زمان عزاداریها برای این ائمه معصومین علیهم السلام و مخصوصا در ایام شهادت سید و سالار شهیدان تماما قصد و هدف این است که ما پیگیر هدف و مقصود ایشان باشیم و زمانی که گفته میشود یا لیتنی کنت معکم اشاره به سیره اکنون ما هم دارد که باید پیرو اهداف ایشان باشیم و در حد وسع خود امر به معروف و نهی از منکر انجام دهیم .
والسلام علیکم و رحمت الله و برکاته