جمعه 10 فروردین 1403   05:10:28
جهت مشاهده محتوا کلیک کنید
اخباربيشتر
1400/9/15 دوشنبه پیام تبریک دانشگاهیان دانشگاه ملایر به مناسبت روز دانشجو
16 آذر، روز دانشجو، دانشجوی سلطه ستیز، مومن و عدالتخواه مسلمان است. روز طلوع خودباوری فردی، ملی و دینی دانشجویان کشور در مقابل استعمار و استثمار تمامیت خواه و خودشیفته است. خودباوری زیربنای عظمت و اقتدار انسان ها، ملت ها و دولت ها و راه رسیدن به عزت، شرافت، پیشرفت و توسعه است. خودباوری در دانشگاه ها با شناخت توانمندیهای فردی، دینی، ملی و اجتماعی دانشگاهیان شکل می گیرد و با تبلور ارزش های وجودی فرهنگ ایرانی اسلامی و به فعلیت رساندن آرمان ها و شعارهای انقلاب، انگیزه و شوق فراوانی برای خودسازی و جامعه سازی فراهم می کند زیرا هدف خودسازی، شکوفا نمودن این توانایی ها و رسیدن به جایگاه شایسته انسان در آفرینش است. تا زمانی که نقش مهم خودباوری در زندگی دانش پژوهان و دانش جویان به طور کامل شناخته نشود، استقلال و وحدت ملی جامعه با خطر غفلت، رکود و رنگ باختگی مواجه خواهد گشت و زمینه وابستگی، ضعف و خودباختگی را در پی خواهد داشت. دانشجویانی که به خود باوری نرسیده اند خود را ناتوان تر از این می بینند که بر مشکلات فائق آیند و در مقابل نظام های سلطه احساس حقارت می کنند. خود کم بینی و خودباختگی زمینه بهره برداری از سرمایه ها و توانمندی های فردی، ملی و فرهنگی را از بین می برد. در مقابل وقتی استعدادها شکوفا شد و خودباوری علمی و اعتماد به نفس ملی به وجود آمد، «ما می‌توانیم» به عنوان اصلی‌ترین شعار ملت، از قوه به فعل تبدیل میشود.
موضوع مهم دیگری که دانشجویان عزیز در عصر حاضر بایستی در برنامه های خود به آن توجه کنند همدلی، همکاری و مشارکت با اساتید دانشگاه ها برای حل چالش های جامعه، دغدغه های بازار کار و آسیب های اجتماعی است. از مهمترین درس‌های حوزه کسب وکار و توسعه اقتصادی کشورها در دو دهه اخیر، نقش حیاتی نوآوری و کارآفرینی در مراکز تحقیقاتی و دانشگاه هاست. ایجاد ظرفیت‌های نوآوری، جایگاهی محوری در پویایی و رشد کشورهای موفق و در حال توسعه داشته است. ایجاد ارزش افزوده بالا در صنایع و ارتقای بهره وری آنها از مسیر نوآوری می گذرد تا به صحنه اقتصاد کلان کشورها وارد شود.. گذار از اقتصاد مبتنی بر منابع به سوی اقتصاد دانش‌بنیان ضرورت پرداختن به تولید دانش و ارزش افزوده حاصل از آن در مقیاس ملی و به‌کارگیری آن در صنایع، کشاورزی و فعالیت‌های اقتصادی را ناگزیر می‌سازد. از این منظر، موفقیت اقتصادی در جهان امروز، به‌گونه‌ای فزاینده با بهره‌مندی از منابع دانش، نوآوری و فناوری گره خورده است. در همین راستا برنامه دانشگاه ها در حمایت از تعامل و همکاری دانشجویان و اساتید در سیاسگذاری، برنامه سازی فرهنگی، علمی، آموزشی و پژوهشی و با حمایت از نفوذ نوآوری در جامعه می تواند راهگشای توسعه کشور باشد. این برنامه حمایتی در چارچوب سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی و به منظور استفاده از توان و تجربه دانشگاه ها در توسعه کسب‌وکارهای دانش بنیان و رسوخ فناوری و نوآوری در صنایع، کشاورزی و جامعه بایستی مورد توجه و هدف گذاری در برنامه هفتم توسعه کشور قرار گیرد.
ضمن تبریک این روز مهم در تاریخ تحلیل سیاسی ایران اسلامی، روز مقاومت و ایستادگی دانشجویان در برابر استعمار غرب و استبداد و دیکتاتوری، انتظار مقام معظم رهبری از جوانها و اساتید را یادآور می شویم. ایشان می فرمایند: " تولید علم کنید. به سراغ مرزهای دانش بروید. فکر کنید. کار کنید. با کار و تلاش می‌شود از مرزهایی که امروز دانش دارد، عبور کرد."
 به امید تحقق آرمان های انقلاب و توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور با یاری خداوند بزرگ.
 
نسخه قابل چاپ