شنبه 1 اردیبهشت 1403   09:06:46
جهت مشاهده محتوا کلیک کنید
اخباربيشتر
1400/2/2 پنجشنبه همزمانی هفته زمین پاک و هفته شاعران گرانقدر ایران زمین، سعدی و سپهری
۲۲ آوريل مصادف با دوم ارديبهشت «روز جهاني زمين» است و «احياي زمين، افزايش بهره‌وري براي توسعه‌ پايدار» به‌عنوان شعار امسال انتخاب شد. معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ملایر ضمن بیان این موضوع بیان کرد: عوارض و ‌پيامدهاي مسائل زيست‌محيطي با قدرت و سرعت بالايي نمايان نمي‌شوند اما مسائلي جدي هستند که مي‌تواند بقاي انسان و ساير موجودات زنده را در کره زمين تهديد کنند.
 روز زمین روزی برای افزایش آگاهی مردم نسبت به داشته ها و سرمایه هایی مانند آب و خاک و هوای سالم است. همچنین مهارت زندگی کردن در کره زمین و قدردانی از این نعمت بزرگ و پاک و مراقبت از آن است. معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ملایر هم همسو با همه علاقه مندان به محیط زیست  در جهان و ایران از روز دوم اردیبهشت  ماه به مدت یک هفته به ترویج فرهنگ زمین پاک و توجه به حفظ منابع آب و خاک می پردازد.
در هر صورت متاسفانه به‌رغم اقدامات انجام شده براي حفاظت از زمين طي پنج دهه گذشته، تخريب‌ها در سطح جهاني روند بسيار گسترده و فزاينده‌اي داشته است. عدم‌توازن ميان ظرفيت زيستي کره زمين و تقاضاي بشر با  مصرف بي‌حد و حصر و نامتناسب از منابع موجب شده است که اين سياره ديگر توان آسيب‌ها و دستکاري‌هاي بيشتر انسان در طبيعت را نداشته باشد. افزايش دو برابري جمعيت جهان در نيم‌قرن گذشته و ترويج مصرف‌گرايي باعث شده که منابع تجديدشدني زمين سريع‌تر از قدرت باز توليد آن‌ها مصرف و در نتيجه هر ساله مقدار زيادي از ذخاير طبيعي جهان نابود شود. 
 در ايران نيز طي دهه‌هاي گذشته تمرکز صرف بر توسعه اقتصادي بدون نگاه بر توسعه پایدار و ضوابط محيط زيستي در اين فعاليت‌ها و واحدهاي صنعتي و توليدي مغفول مانده و همين موضوع باعث وارد شدن لطمات جبران ناپذيري بر محيط زيست، منابع آب و خاک و تخريب زيستگاه‌ها ی کشور شده است.
  طي دو تا سه دهه اخير توجه به موضوع محيط زيست در اسناد بالادستي و قوانين دائمي و برنامه‌اي به‌خصوص از قانون برنامه چهارم توسعه به بعد ظرفيت‌هاي قانوني نسبتا خوبي براي لحاظ موضوعات محيط زيستي در فعاليت‌ها و پروژه‌ها فراهم شده است.
در هر حال موضوع تغييرات اقليمي همانند پاندمي کوويد-۱۹ که کشورهاي جهان را متاثر کرده است در حال حاضر يک مسئله و بحران جهاني است. تفاوت موضوعات محيط زيستي با اپيدمي يک بيماري ويروسي در اين است که عوارض و پيامدهاي مسائل محيط زيستي مانند گرمايش زمين خيلي سريع قدرت ظهور و نمود ندارد اما به هر صورت اجماع نظرات دانشمندان و کارشناسان بر واقعي بودن مسئله گرمايش زمين و ضرورت همگرايي و انجام اقدامات جهاني براي مقابله با اين مشکل - که بقاي انسان وساير موجودات زنده را در کره زمين تهديد مي‌کند - دلالت دارد.
 موضوع محدودکردن افزايش درجه حرارت کره زمين نسبت به دوران قبل از زغال سنگ به دو درجه سانتيگراد و مقابله با پديده گرمايش زمين بيش از هر چيز نيازمند اجراي موثر برنامه «گذار انرژي» است.در حقيقت وجود موانع اساسي در توسعه انرژي‌هاي تجديدپذير باعث حرکت کند در به‌کارگيري اين منابع انرژي به‌ويژه در کشورهاي در حال توسعه مي‌شود.
 استفاده از انرژي‌هاي تجديدپذير،  توسعه خطوط ريلي، کاهش ‌پسماند، بازيافت و استفاده مجدد از آن، حفظ و گسترش گياهان سبز شهري،  توسعه و نوسازي سيستم حمل و نقل عمومي، کاهش هدر رفت آب، استفاده از فناوري‌هاي صرفه‌جويي آب و استفاده از منابع آب غير متعارف مانند فاضلاب تصفيه شده براي مصارف کشاورزي و آبياري از جمله راهکارهايي است که مورد توجه مديريت شهري  براي بازيابي زمين قرار دارد و مي‌تواند به افزايش بهره‌وري ‌پايدار کمک کند.
در این راستا معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ملایر از همه علاقه مندان به محیط زیست، به ویژه انجمن های علمی و کانون های فرهنگی دانشگاه دعوت می نماید در کنار اساتید گروه های آموزشی مرتبط و مشتاق و اساتید مشاور فرهنگی، زمین پاک و ابعاد مختلف مراقبت از آن را برای مردم تبیین نمایند و آگاهی جامعه را برای مراقبت از محیط زیست و حفظ آب، خاک و هوا  افزایش دهند. بدیهی است برگزاری وبینارها و سخنرانی های علمی جذاب، ساخت کلیپ، فیلم کوتاه و مسابقات هنری و علمی می تواند در راستای رسیدن به این هدف به دانشگاه کمک نماید.
در هر صورت هم زمانی "هفته زمین پاک" و هفته شاعر شیرین سخن آسمان ادب، اخلاق و شعر کشور ، شاعر سروده های گلستان و بوستان، "سعدی شیراز" و نیز شاعر مهربان دل و شرق شناس معاصر، سراینده اشعار "اهل کاشانم" و "خانه دوست کجاست"، نقاش واژه های طبیعت و اشعار عارفانه و لطیف، "سهراب سپهری"، را غنیمت شمرده و گرامی داشته و همه این ایام را به اهل قلم و همه ادب دوستان و دانشگاهیان تبریک عرض می نماییم. 
معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه
نسخه قابل چاپ