پنجشنبه 30 فروردین 1403   17:48:08
جهت مشاهده محتوا کلیک کنید
اخبار و اطلاعیه های دفتر فنی و طرح های عمرانی












مراسم افتتاح ساختمان مرکز فناوری اطلاعات شهید مصطفی احمدی روشن و مراسم کلنگ زنی پژوهشکده انگور و کشمش دانشگاه ملایر

مراسم افتتاح ساختمان مرکز فناوری اطلاعات شهید مصطفی احمدی روشن و مراسم کلنگ زنی پژوهشکده انگور و کشمش دانشگاه ملایر روز یکشنبه 26 شهریور ماه 1391 با حضور معاون پژوهشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری، فرماندار ویژه شهرستان ملایر، ریاست دانشگاه بوعلی سینای همدان و ملایر و دیگر مسئولان ارشد شهرستان در پردیس دانشگاه ملایر برگزار شد.

در ابتدای این مراسم حاضران با حضور در حرم شهدای گمنام دانشگاه ملایر با اهدای گل با آرمان های امام (ره) و شهدا تجدید بیعت کردند. در مراسم کلنگ زنی پژوهشکده انگور و کشمش دکتر مهدی نژاد گفت دانشگاه ملایر یک دانشگاه تازه تاسیس است که با کلنگ زنی این پژوهشکده زیر ساخت های پژوهشی در این دانشگاه شکل می گیرد. وی با اشاره به توانایی های این شهرستان در تولید انگور و مشتقات آن گفت این پژوهشکده به مقتضای توانایی خود می بایست در تولید ، کشت و برداشت انگور و کشمش پیشگام باشد. معاون پژوهشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری افزود: داشت و برداشت انگور به شکل سنتی انجام می شود پیاده کردن راه حل های آسان و کاربردی، مسله مهمی است که این پژوهشکده باید با دنبال آن باشد. دکتر مهدی نژاد در خصوص این که پژوهشکده باید در رفع نیازهای کشاورزان بکوشد گفت فاصله عمیقی بین تعلیم دانشگاه ها و نیاز مردم وجود دارد و با احداث این چنین پژوهشکده هایی این شکاف کاهش می یابد.

در ادامه این مراسم مرکز فناوری اطلاعات شهید احمدی روشن به افتتاح رسید. دکتر امانی دراین مراسم گفت دانشگاه بدون داشتن روح پژوهشی ارزش ندارد و روح پژوهشی روح دانشگاهست وی گفت دانشگاه ملایر برای اولین بار در سال گذشته 5 همایش برگزار کرد و در 29 شهریور ماه نیز همایش ملی کشمش و انگور را برگزار می کند که این همایش در سال تولید ملی با هدف شناسایی پژوهشگران و اندیشمندان بخش های مختلف مرتبط با کشاورزی و صنعت انگور و کشمش ایران زمین و جمع آوری منابع و یافته های تحقیقاتی دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی و معرفی نقش و جایگاه انگور و فرآورده های آن در ساختار اقتصادی مردم منطقه و کشور و ایجاد تاملات فکری برای هدف گزاری و برنامه ریزی های در راستای اهداف و چشم اندازهای ایران 1400 در سطح ملی بر گزار می گردد.

دکتر امانی در بخش دیگری از سخنان خود به مزین شدن نام مرکز فناوری اطلاعات دانشگاه ملایر به نام شهید احمدی روشن اشاره کرد و گفت اگر در گذشته دشمن غاصب در فکر به شهادت رساندن روحانیون محراب بود امروز حامیان انقلاب اسلامی را در عرصه دانشگاه به شهادت می رساند که این نشان دهنده وحدت حوزه و دانشگاه ست.

فرماندار ویژه شهرستان ملایر نیز در این مراسم گفت با توجه با توسعه دانشگاه ملایر براساس نیاز محور بودن و کسب رتبه نخسب ملایر در تولید انگور و کشمش و رفع مشکلات کشاورزان، دانشگاه ملایر اقدام به تاسیس این پژوهشکده نمود که مجوز تاسیس این پژوهشکده در سفر استانی ریاست محترم جمهور به استان همدان تصویب گردید.

وی در ادامه به پیشرفت‌های ملایر طی سال‌های اخیر در بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: ملایر استعدادها و پتانسیل‌های بالایی در بخش کشاورزی دارد و در پنج محصول رتبه نخست را در استان دارا است و در کشور نیز ملایر در تولید انگور رتبه دوم را دارد.

 مهندس خیریانپور عنوان داشت: 22 درصد از محصولات کشاورزی در استان همدان مربوط به شهرستان ملایر است و در این راستا 60 درصد از انگور استان توسط شهرستان ملایر تولید می‌شود.

فرماندار ملایر افزود با توجه به وجود تاکستان‌های زیاد در شهرستان ملایر ایجاد این پژوهشکده امری ضروری بوده است که در آینده‌ای نزدیک این پژوهشکده به بهره‌برداری خواهد رسید. مهندس خیریانپور تصویب منطقه اقتصادی خشکبار سامن و ایجاد گمرک ملایر را از دیگر اقدامات برای توسعه اقتصاد در بخش کشاورزی در ملایر خواند. وی در پایان سخنان خود خواستار تاسیس مرکز آموزش مجازی دانشگاه های غرب کشور در دانشگاه ملایر شد.

ریاست دانشگاه بوعلی سینای همدان در ادامه گفت هرکجا که مدیریت به دست انسانهای بسیجی و مخلص باشد پیشرفت حاصل می شود. دکتر زلفی گل افزود دانشگاه ملایر با حساسیتی که در انتخاب کادر هیأت علمی و کارمندی خود دارد در آینده ای نزدیک سرامد دینمداری و ولایت مداری دانشگاه های کشور خواهد بود.

وی گفت با کلنگ زنی پژوهشکده کشمش و انگور در آینده نزدیک شاهد رشد و توسعه این دانشگاه از نظر پژوهشی و آموزشی در دانشگاه ملایر خواهیم بود.

دکتر زلفی گل با بیان اینکه دانشگاه بوعلی سینای همدان به دانشگاه ملایر به عنوان یک رقیب علمی و ارزشی می نگرد گفت پیشرفت های این دانشگاه در چند سال اخیر شگفتی ساز بوده است

معاون پژوهشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری نیز در این مراسم، علمی را با ارزش قلمداد کرد که همراه با تزکیه و اخلاق باشد وی گفت این علم انسان را به سعادت می رساند و اسلام همیشه علم را همراه با اخلاق مورد تاکید قرار داده است.

وی افزود علم باید در رفع مشکلات جامعه به کار گرفته شود و جمهوری اسلامی ایران تمدن ساز خواهد بود اگر به پرورش انسان های عالم ارزشی مبادرت ورزد و در انجام فعالیت های علمی و پژوهشی در جهت ارتقای توسعه مرزهای پژوهش و رفع نیازهای جامعه کوشا باشد.

دکتر مهدی نژاد اظهار داشت نوآوری تبدیل ایده به محصول، خدمت است و محققین و دانشگاهیان ما می باست در پروراندن ایده های نو در ذهن و به اجرا در اوردن آن کوشا باشند وی گفت اقتصاد مقاومتی اقتصاد ریاضتی نیست بلکه با اقتصاد مقاومتی که اروپا در نظر دارد بسیار متفاوت است دکتر مهدی نژاد افزود داشتن ایده های نو در ذهن و اجرا کردن آن یکی از اهداف پیشرفت اقتصادی است.

وی با بیان اینکه دانشگاه ملایر با افتتاح پژوهشکده کشمش و انگور در راستای اهداف ملی نظام جمهوری اسلامی ایران گام برمی دارد گفت پژوهش حرف اول را در تولید علم می زند وتاسیس این پژوهشکده هم تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر اهمیت بر پژوهش را عملی می سازد و هم سبب اعتبار برای دانشگاه ملایر می شود.

شایان ذکر است در پایان این مراسم نمایشگاه کشمش و انگور دانشگاه ملایر به افتتاح رسید.

نسخه قابل چاپ