اخبار

با هدف بررسی ظرفیت ها، مشکلات و چالش های تولید انگور، محصولات جانبی و صنایع وابسته صورت گرفت: پنجمین همایش ملی انگور و کشمش در دانشگاه ملایر برگزار شد.

1402/3/10 چهارشنبه
پنجمین همایش ملی انگور و کشمش با محورهای فرصت‌ها و چالش‌های بومی و اقلیمی، به‌نژادی و به‌باغی انگور، مدیریت منابع و بهره‌وری عوامل تولید، صنایع تبدیلی و تکمیلی اقتصاد و تجارت و پایداری و سلامت تولید با حضور نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی، پژوهشگران، محققان، باغداران و کشاورزان از استان‌ها و شهرهای انگورخیز کشور در مرکز همایش‌های شهید حیدری دانشگاه ملایر برگزار شد.
ارزیابی محدودیت بیواقلیمی و قابلیت اراضی انگور آبی در منطقه ازندریان با استفاده از سیستم میکرولیز، چالش‌های انگور کاری ایران، اثر کیفیت نور بر ویژگی‌های فتوسنتزی و تبادلات گازی انگور رقم یاقوتی تحت تنش شوری در گلخانه، راهکارهای بهبود بهره‌وری مصرف آب در تاکستان‌ها با محوریت راهکارهای به‌باغی، پیش‌رس کردن انگور در گلخانه، بررسی تجارت بین‌الملل کشمش و انگور در ایران و دنیا، معرفی محصولات دانش‌بنیان کوهرنگ، اتحادیه باغداران و سیاست‌های کلان کشور در حوزه انگور و کشمش از جمله موضوع‌هایی بود که توسط پژوهشگران و محققان حوزه باغداری و کشاورزی ارائه شد.
در ابتدای همایش دکتر ختن لومعاون پژوهشی و فناوری ضمن خیرمقدم به مدعوین و مهمانان، گزارش مختصری از فعالیت ها و اقدامات پژوهشی دانشگاه ارائه داد و گفت: با توجه به فراگیری فعالیت های کشاورزی و باغداری در شهرستان، دانشگاه ملایر تلاش می کند در جهت اعتلای کشاورزی استان همدان و شهرستان ملایر گام بردارد و این مهم با توسعه پژوهش های موثر و کاربردی توسط اساتید و محققین امکانپذیر و قابل دسترسی است.
در ادامه دکتر دکامین رئیس پژوهشکده انگور و کشمش و دبیر علمی همایش حضور مسئولین، محققین، باغداران و فعالان حوزه کشاورزی و صنعت در این گردهمایی و همایش ملی را گرامی داشت و گفت: علم و دانش به سبب تاثیرگذاری مثبت و موثر در جامعه و ایجاد توانمندی و توانایی همواره از اهمیت بالایی برخوردار است.
وی ادامه داد: با توجه به حجم تولید انگور و محصولات جانبی آن در شهرستان ملایر، این محصول آورده مالی مناسبی برای کشاورزان، فعالین حوزه کشاورزی و صنایع تبدیلی در پی دارد و جا دارد اقدامات و فعالیت های گسترده و مناسبی در راستای افزایش بهره وری در این حیطه انجام پذیرد.
رئیس پژوهشکده انگور و کشمش به مسئله مهم تغییر اقلیم در کشور و خشکسالی های اخیر، سرمازدگی سال جاری و خسارت های ناشی از آنها اشاره کرد و گفت:  هدف ما به عنوان تنها پژوهشکده انگور و کشمش در کشور، پایه گذاری و پیگیری فعالیت علمی در جهت توسعه کمی و کیفی تولیدات انگور و محصولات جانبی آن و هم اندیشی برای رفع مشکلات، مقابله با آفات، بیماریها و آسیب ها است.
مهندس کاکاوند رئیس اداره جهاد کشاورزی ملایر در این همایش شهرستان ملایر را به عنوان قطب باغبانی استان همدان و یکی از ظرفیت‌های بزرگ تولید انگور و مشتقات آن در کشور دانست و گفت: از ۲۳ هزار هکتار اراضی باغی در شهرستان ملایر، ۱۱ هزار و ۷۵۱ هکتار مختص باغ‌های انگور است و سالانه از این میزان سطح زیر کشت انگور، ۲۷۶ هزار تُن محصول انگور تولید که ۷۵ درصد انگور تولیدی به انواع کشمش تبدیل می‌شود.
وی با بیان اینکه برای حفظ و ارتقای بهره‌وری باغ‌های انگور، از سال گذشته اقداماتی در دستور کار است، بیان کرد: در این راستا برای تمام محصولات کشاورزی استان همدان نقشه راه تهیه شده که مفصل‌ترین آن مربوط به انگور است.
به گفته وی؛ تمام جزئیات مربوط به ارقام مختلف انگور از جمله نوع و زمان کاشت، نوع برداشت، فرآوری، آفات و بیماری‌ها، اقلیم مناسب، چگونگی افزایش بهره‌وری انگور دیده شده و به زودی با حضور وزیر جهاد کشاورزی رونمایی می‌شود.
مهندس کاکاوند همچنین یکی از بزرگترین مشکلات باغ‌های انگور این شهرستان را نوع و نحوه آبیاری عنوان کرد و گفت: نوع کشت انگور با شرایط اقلیمی و کاهش منابع آبی موجود سازگاری ندارد و در همین راستا از سال گذشته سیستم آبیاری نوین طراحی شد که با سیستم خرده مالکی، حقآبه و حجم آب ورودی منطبق است.
رئیس اداره جهاد کشاورزی ملایر با اشاره به خسارت سنگین سرمازدگی به باغ‌های انگور این شهرستان، اظهار داشت: ضرورت دارد بیمه باغ‌های انگور جدی‌تر دیده شود و در جانمایی باغ‌ها تجدیدنظر شود.
در بخش های مختلف این همایش مقالات و پژوهش های منتخب اساتید و پژوهشگران برجسته کشوری ارائه گردید و باغداران و کشاورزان نیز مشکلات، دغدغه‌ها، نیازها و مطالبات خود را بیان کردند.

تصاویر :