پنجشنبه 9 فروردین 1403   23:19:33
1398/7/10 چهارشنبه
معرفی گروه علوم دامی
1389/7/24 شنبه

مهندسی علوم دامی مجموعه علوم و فنونی است که در زمینه تغذیه، بهداشت، فیزیولوژی، ژنتیک و اصلاح نژاد و مدیریت پرورش دام و طیور مورد استفاده قرار می گیرد و به بررسی و مطالعه این عوامل و نقش آنها در پرورش دام و طیور می پردازد. این رشته به منظور تامین نیروی انسانی متخصص مورد نیاز بخش علوم دامی کشور در جهت استفاده بهینه از امکانات موجود و بهره گیری از آخرین اطلاعات علمی و افزایش تولید کمی وکیفی پروتئین حیوانی در مراکز آموزش عالی کشور ایجاد شده است. تربیت نیرو در مقاطع مختلف به منظور تامین نیروی متخصص مورد نیاز در واحدهای دامپروری، سازمان ها، نهادهای تخصصی و برنامه ریزی دانشگاه ها جهت تربیت پژوهشگر و کارشناسان امور دام در بخش های دولتی، تعاونی و خصوصی از جمله اهداف دیگر ایجاد این رشته تحصیلی می باشد. در ایران، رشته علوم دامی در مقاطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی (Ph.D. ) تدریس می گردد. پیشرفت صنعت دام و طیور در ایران، این صنعت را تبدیل به دومین صنعت بزرگ کشور پس از صنعت نفت نموده است.

اعضای هیات علمی گروه

در حال حاضر گروه علوم دامی دانشگاه ملایر دارای 5 عضو هیات علمی با رتبه علمی دانشیار (یک نفر) و استادیار (چهار نفر) می باشد.


دوره کارشناسی

با عنایت به نیاز توسعه پایدار این علم در غرب کشور، گروه علوم دامی دانشگاه ملایردر سال 1389 با اخذ مجوز از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و با پذیرش دانشجو کار خود را در مقطع کارشناسی آغاز نمود. جمع کل واحدهای درسی در این دوره 140 می باشد. اولین مدیر گروه علوم دامی و مسئولیت راه اندازی رشته را آقای دکتر میلاد منافی عهده دار بودند.

دوره کارشناسی ارشد

 گروه مهندسی علوم دامی دانشگاه ملایر در سال 1391 موفق به اخذ مجوز پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد گرایش تغذیه دام و طیور گردید و تا به حال، 5 دوره از دانشجویان مقطع ارشد فارغ التحصیل شده اند. در حال حاضر در مقطع کارشناسی ارشد دو گرایش تغذیه دام و تغذیه طیور به طور جداگانه هر ساله دانشجو می پذیرد. تعداد واحد درسی دانشجویان ارشد در هر گرایش 28 واحد و 6 واحد پایان نامه می باشد.