جمعه 10 فروردین 1403   18:53:02
جهت مشاهده محتوا کلیک کنید
اخبار پژوهشکده انگور و کشمشبيشتر








سومین کنفرانس ملی انگور و کشمش در دانشگاه ملایر برگزار شد

به همت پژوهشکده انگور و کشمش دانشگاه ملایر و با همکاری انجمن علوم باغبانی ایران و انجمن صادرکنندگان خشکبار کشور، سومین کنفرانس ملی انگور و کشمش با حضور دکتر حیاتی رئیس دانشگاه، حجت الاسلام و المسلمین عباسی معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، دکتر نوری سرپرست پژوهشکده انگور و کشمش دانشگاه ملایر، آقای رضایی فرماندار ویژه شهرستان ملایر، حجت الاسلام و المسلمین آزادیخواه نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی، پروفسور اسماعیل فلاحی استاد دانشگاه آیداهو و نایب رئیس انجمن علوم باغبانی امریکا، پروفسور ناتالی اولات عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات INRA فرانسه، دکتر علیرضا راحمی عضو هیئت علمی دانشگاه Guelph کانادا، دکتر عشقی نماینده انجمن علوم باغبانی ایران، دکتر عبداللهی عضو هیئت علمی انجمن صادر کنندگان خشکبار ایران، دکتر عبداللهی رئیس پژوهشکده تحقیقات علوم باغبانی میوه های معتدله و سردسیری جهاد کشاورزی، دکتر نجاتیان عضو مرکز تحقیقات کشاورزی استان قزوین، اعضای هیئت علمی دانشگاه، اساتید و پژوهشگران حوزه انگور و کشمش از سراسر کشور، کارکنان وزارت جهاد کشاورزی و بیش از 300 باغدار در روزهای 7 و 8 مهر 95 در دانشگاه ملایر برگزار گردید.

در روز اول، در ابتدا دکتر حیاتی ضمن خوشامدگویی به میهمانان کنفرانس به ویژه پروفسور اولات، پروفسور فلاحی و دکتر راحمی و تشکر از فرماندار ویژه و مسئولین محترم شهرستان، آغاز سال تحصیلی جدید را گرامی داشتند و گفتند: پژوهشکده انگور و کشمش دانشگاه ملایر از سال 92 فعالیت خود را آغاز نمود و در سه سال گذشته توفیقات بسیار خوبی را به دست آورده است. هم اکنون نیز در حال طی مراحل اخذ مجوز قطعی می باشد تا به عنوان یک پژوهشکده تقاضا محور فعالیت خود را ادامه دهد. پژوهشکده انگور و کشمش دارای 5 گروه آموزشی و 16 دانشجوی پژوهش محور در هشت رشته می باشد و اساتید برجسته ایرانی و خارجی با این پژوهشکده همکاری دارند.

دکتر حیاتی در ادامه به معرفی دانشگاه ملایر پرداختند و با شرح وضعیت پروژه های فاز اول و دوم پژوهشکده، ابراز امیدواری نمودند نتایج حاصل از این نشست و کارگاه های آن به تولید بهتر در حوزه انگور، افزایش ارزش افزوده ی آن و در نهایت بهبود معیشت تاکداران بیانجامد.

انتخاب دانشگاه ملایر به عنوان دانشگاه برتر در حوزه مدیریت سبز در بین دانشگاه های کشور و همکاری دانشگاه در طرح تحقیقاتی Erasmus+ در حوزه GIS از دیگر مواردی بود که دکتر حیاتی به آنها اشاره نمود.

در ادامه آقای رضایی معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان ملایر با تشکر از ریاست دانشگاه و مجریان این کنفرانس، هفته دفاع مقدس و آغاز سال تحصیلی جدید را گرامی داشتند و گفتند: وظیفه حاکمیت پس از ایجاد امنیت در جامعه، تامین آسایش و آرامش مردم در ابعاد مختلف اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی و در نهایت سعادت و رستگاری آحاد جامعه است و یکی از ارکان مهم جامعه که مسئولیت خطیری در حوزه های متعدد دارد، دانشگاه است.

وی دانشگاه ملایر را دانشگاهی نوپا خواندند و اعضای هیئت علمی جوان آن را سرمایه های ارزشمند شهرستان توصیف کردند و گفتند: اگر ثبت ملایر به عنوان شهر جهانی انگور زودتر محقق شود، در حوزه زیرساخت، نرم‌افزار  و در ارائه روش‌های نوین بهره‌مندی از انگور و کشمش می‌توانیم حرف قابل توجهی برای دنیا داشته باشیم و قطعاً این کار به دست دانشگاه ساخته است.

ایشان افزودند: پیشرفت تصادفی حاصل نمی گردد و هیچ ملتی جز از خاستگاه دانشگاه و جز با همت بلند و عزم و اراده جمعی به موفقیت نرسیده است. دانشگاه محل تحقیق، پژوهش و ایده های جدید و مبتکرانه است و در صورت ارائه راه حل های مناسب و در کنار آن راهکار ها و طرح های توجیهی اقتصادی از جمله در صنایع تبدیلی که یکی از ضرورت های شهرستان است، از آن ها استقبال می کنیم.

در ادامه دکتر نوری سرپرست پژوهشکده انگور و کشمش حضور اساتید و پژوهشگران از فرانسه، کانادا و امریکا و سراسر کشور را در دانشگاه گرامی داشتند و با اشاره به شعار «انگور و کشمش سالم، بازار مطلوب»، توجه ویژه به کارکردهای راهبردی برنامه های کشور در همه حوزه های آموزشی، پژوهشی و اجرا برای دستیابی به محصولی سالم و مورد عنایت بازارهای هدف داخلی و خارجی را از ویژگی های این کنفرانس مطرح کردند و افزودند: علی رغم زحمات زیادی که باغدار متحمل می شود، محصولات ما گاهی کیفیت مطلوب را ندارند لذا بازار مناسبی برای آن وجود ندارد. این دغدغه ی جدی ما است و یافتن راهکارهای مناسب برای حل این چالش بزرگ کشور که در حال حاضر حدود 14 استان به آن می پردازند، به ویژه در بحث کیفیت محصولات و سموم و کود در باغات، یکی از مهمترین اهداف این کنفرانس است.

ایشان افزودند: این مهم توسط محققان داخلی و خارجی در این کنفرانس سه روزه به بحث و تبادل نظر گذاشته خواهد شد تا با هم اندیشی اساتید، کارشناسان و باغداران گرامی راهکارهای مقتضی ترسیم گردد.

سرپرست پژوهشکده انگور و کشمش برگزاری کارگاه های تخصصی و گفتمان های علمی با حضور اساتید برجسته داخلی و خارجی را نقطه عطف این کنفرانس برشمردند و افزودند: از زمان اعلام دریافت مقالات، نزدیک به 90 مقاله از طریق سایت همایش به دبیرخانه کنفرانس رسید که پس از طی مراحل داوری تعداد 53 مقاله از آن که ارتباط بیشتری با محورهای همایش داشته و از کیفیت بالاتری برخوردار بودند انتخاب و پذیرش نهایی شدند و در نهایت 13 مقاله بصورت شفاهی و 40 مقاله بصورت پوستر مورد پذیرش کمیته علمی قرار گرفتند و در کنفرانس ارائه خواهند شد. دکتر نوری در پایان از ریاست دانشگاه، انجمن علوم باغبانی و کمیته علمی و اجرایی کنفرانس قدردانی نمودند.

سپس دکتر عشقی پیام دکتر فتوحی رئیس انجمن علوم باغبانی ایران را قرائت نمودند و به بیان توضیحاتی پیرامون بازار فعلی انگور و عوامل موثر در آن، برند سازی، انجمن صنفی تولید و صادرات انگور و کشمش و نقش انجمن در تصمیمات مربوط به انگور و کشمش پرداختند.

در ادامه دکتر عبداللهی عضو هیئت علمی انجمن صادرکنندگان خشکبار ایران و نماینده صادر کنندگان خشکبار در اروپا با تاکید بر اینکه باغ انگور مرکز اصلی تولید و ضمانت‌بخش سلامت محصول است، اظهار کردند: در حوزه باغداری کیفیت حبه و تولید حداکثری اهمیت ویژه‌ای دارد و مسأله مهم دیگر بهداشت محصول و تولید انگوری سالم است.

ایشان انگور را مهمترین محصول کشاورزی ملایر دانستند و خاطرنشان کردند: انگور به عنوان محصول استراتژیک شهرستان ملایر می‌تواند در بحث اشتغالزایی، رونق صنعت، کشاورزی و ارزآوری بسیار مهم باشد. مهمترین رقم انگور شهرستان ملایر بی دانه است. این نوع انگور در سطح ایران بی‌نظیر بوده و علت آن داشتن قند بالا، ویتامین D و مناسب بودن برای تولید کشمش و صادرات است.

دکتر عبداللهی با تأکید بر اینکه انگور ملایر شایسته تصاحب بازارهای جهانی است، افزودند: دانشگاه ملایر باید سرفصل‌هایی چون بررسی راندمان آبیاری و روش‌های تغییر آن و برندسازی انگور را در دستور کار قرار دهد. باید بازار جدیدی از جمله کشورهای اروپایی برای صادرات این محصول تعریف شود.

در ادامه دکتر نجاتیان عضو مرکز تحقیقات کشاورزی استان قزوین و از همکاران پژوهشکده انگور و کشمش، به طور مختصر درباره فعالیت های پژوهشکده و تحقیقاتی که در آن در حال انجام می باشند توضیحاتی دادند و افزودند: پژوهشکده انگور و کشمش دانشگاه ملایر از همکاری بهترین اساتید کشور در حوزه انگور برخوردار است. پروژه های داخلی و برون سازمانی خیلی خوبی در آن در حال انجام است و حجم فعالیت های انجام شده در آن بیش از ظرفیتش و چشمگیر است.

دکتر نجاتیان با اشاره به حضور دانشجویان Ph.D در پژوهشکده انگور و کشمش، ارزیابی و کنترل سیستم های داربستی، ترکیبی از روش های مختلف آبیاری برای اولین بار در کشور، مقاومت به سرما، تنش خشکی، شناسایی ژن های مرتبط با خشکی و استخراج روغن هسته انگور را از جمله موضوعات مورد تحقیق در پژوهشکده برشمردند.

در ادامه پروفسور فلاحی نایب رئیس انجمن علوم باغبانی امریکا به عنوان سخنران ویژه کنفرانس ضمن ابراز خشنودی از حضور در دانشگاه ملایر برای دومین بار، کتاب خود تحت عنوان پرورش انگور در مناطق گرم و خشک کویری معرفی نمودند و اظهار داشتند این کتاب حاصل 27 سال تحقیقات ایشان در حوزه انگور می باشد. ایشان همچنین در ادامه جلسه به پرسش های اساتید و باغداران پاسخ دادند.

در ادامه کنفرانس در نوبت بعد از ظهر دکتر عبداللهی رئیس پژوهشکده تحقیقات علوم باغبانی میوه های معتدله و سردسیری وزارت جهاد کشاورزی به معرفی موسسه تحقیقات علوم باغبانی پرداختند و ابراز امیدواری نمودند همکاری های فیمابین دانشگاه ملایر و پژوهشکده علوم باغبانی بیش از پیش ادامه یابد.

سپس خانم دکتر اولات ضمن ابراز خرسندی از حضور در دانشگاه ملایر به ارائه نتایج تحقیقات خود با موضوع «پایه ی متحمل به نماتد» پرداختند و به سوالات مطرح شده توسط حاضرین در سالن پاسخ دادند. در ادامه کنفرانس با ارائه  شفاهی مقالات پژوهشگران ادامه یافت.

در روز دوم کنفرانس دکتر راحمی عضو هیئت علمی دانشگاه Guelph کانادا به عنوان دیگر سخنران ویژه کنفرانس به ارائه دستاوردهای تحقیقات خود تحت عنوان «اصلاح پایه درختان انگور و سازگاری آنها با تنش های محیطی» پرداختند و همراه با پروفسور فلاحی، دکتر نجاتیان و دیگر اساتید پرسش های پژوهشگران و باغداران را پاسخ دادند.

در ادامه حجت الاسلام و المسلمین آزادیخواه نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی با تشکر از دکتر حیاتی و دکتر نوری در برگزاری این کنفرانس با اشاره به آیاتی درباره انگور و بیان ارزش غذایی آن گفتند: خداوند در قرآن کریم انسان را به گیاهخواری دعوت می کند اما این فرهنگ قرآنی کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

ایشان افزودند: ما با تلفیق علوم اسلامی و علوم جدید میتوانیم کشوری برتر باشیم و امید است با استعانت از پروردگار متعال، برگزاری این کنفرانس ها، در تحقق این مهم ما را یاری کند. حجت الاسلام و المسلمین آزادیخواه حمایت نمایندگان مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی از دانشگاه ملایر، پژوهشکده انگور و کشمش و باغداران را اعلام نمودند.

در ادامه پژوهشگران به ارائه مقالات خود پرداختند و در نوبت عصر با حضور اساتید و باغداران در یک باغ آزمایشی کارگاه علمی و جلسه پرسش و پاسخ برگزار شد و اساتید به سوالات باغداران به دو صورت تئوری و عملی پاسخ دادند.

در پایان این کنفرانس سه روزه، دکتر کریمی دبیر اجرایی کنفرانس ارتباط نزدیک و موثر بین اساتید و کارشناسان علوم انگور، تاکداران، مدیران واحدهای تولید، بسته بندی و صادرات کشمش را از اهداف مهم این کنفرانس برشمردند و گفتند: این ارتباط می تواند به ارائه راهکارهایی جهت افزایش راندمان تولید محصول با کیفیت و عاری از پسماند سموم و کودهای شیمیایی و کاهش هزینه های تولید متناسب با نیازهای بازارهای داخلی و خارجی منجر شود. وی در ادامه بیانیه پایانی کنفرانس را قرائت نمودند.

در حاشیه این کنفرانس بعد از ظهر روز سه شنبه 6 مهرماه جلسه پرسش و پاسخ با حضور پروفسور اولات و و اعضای هیئت علمی دانشگاه و دانشجویان تحصیلات تکمیلی پژوهشکده برگزار گردید که در آن، دکتر راحمی و پروفسور اولات به بیان تجربیات بین المللی خود در زمینه مدیریت باغات پرداختند. همچنین اعضای هیئت علمی پرسش های خود را با اساتید مطرح نموده و به بحث و گفتگو نشستند.