جمعه 10 فروردین 1403   18:14:33
جهت مشاهده محتوا کلیک کنید
اخبار دانشکده


1398/2/15 یکشنبه مزرعه پرورشی، آموزشی و پژوهشی دام و طیور دانشگاه ملایر افتتاح شد.

روز یکشنبه 15 اردیبهشت 98 با حضور رئیس دانشگاه، اعضای هیأت رئیسه، رئیس دانشکده کشاورزی و جمعی از اعضای هیأت علمی و کارکنان دانشگاه، مزرعه پرورشی، آموزشی و پژوهشی دام و طیور دانشگاه ملایر افتتاح شد.

در مراسم افتتاح این پروژه دکتر سایوند رئیس دانشگاه از زحمات دست اندرکاران این پروژه قدردانی نمود و بر توسعه و تجهیز بیشتر این مزرعه تاکید نمود.

این مزرعه در ضلع غربی دانشگاه در مکان مناسب از لحاظ جغرافیایی و در مساحتی نزدیک به 1000 متر مربع احداث شده است. این مزرعه از چهار بخش تشکیل شده است که شامل بخش طیوری (300 متر مربع)، گاوداری (500 متر مربع)، گوسفندداری (250 متر مربع) و اداری (200 مترمربع) می باشد. در بخش طیوری سالن های مجهز به پن های آزمایشی و قفس های باطری موجود، امکان پرورش و تحقیق همزمان در روی بستر و در قفس را فراهم کرده و امکان انجام تحقیقات در زمینه های مختلف بر روی جوجه های گوشتی (با ظرفیت 480 قطعه در قفس و 300 قطعه در بستر)، مرغ تخمگذار (300 قطعه در قفس)، مرغ مادر(100 قطعه)، بلدرچین و کبک (600 قطعه در قفس و 400 فطعه در بستر) را فراهم آورده است. در بخش گاوداری ظرفیت پرورش 15 راس گاو مولد هلشتاین و کل گله 30 راس (به همراه تلیسه و گوساله) را دارد. در بخش گوسفنداری ظرفیت پرورش 100 راس گوسفند مولد و تعداد کل 200 راس (میش و بره) گوسفند را دارد که دارای بخش پروار بندی هم است. بخش اداری شامل اتاق تشریح و کالبد شکافی حیوان، اتاق نگهبانی، کلاس درس، رختکن و اتاق استراحت خانم ها و آقایان، ، اتاق اساتید، سرویس حمام و دستشویی و آشپزخانه است. هم اکنون در این مزرعه تعداد 9 راس گاو و گوساله و تلیسه و 10 راس گوسفند و بز به همراه 250 قطعه کبک وجود دارد. در کنار این سالن ها انبار خوراک مجهز به آسیاب و میکسر نیز وجود دارد. این مزرعه پتانسیل ارائه خدمات آموزشی و پژوهشی برای دانشجویان کارشناسی و پایان نامه های دانشجویان ارشد را دارد و در صورت توسعه و سرمایه گذاری بیشتر، می تواند برای دانشکده کشاورزی و دانشگاه ملایر درآمد زایی داشته باشد.