دوشنبه 10 اردیبهشت 1403   11:56:22
جهت مشاهده محتوا کلیک کنید
اخبار دانشکده






1394/12/18 سه‌شنبه مراسم کاشت درخت به مناسبت گرامیداشت هفته منابع طبیعی و روز درختکاری

در آستانه فرا رسیدن بهار طبیعت و به مناسبت ۱۵ اسفندماه اعضای هیئت رئیسه، اعضای هیئت علمی، کارکنان و جمعی از دانشجویان دانشگاه ملایر پس از اقامه نماز جماعت ظهر و عصر با حضور در بلوار پارک پیاده رو دانشگاه و کاشت نهال روز درختکاری را گرامی داشتند.

در این مراسم که در دانشگاه ملایر با هدف نهادینه کردن فرهنگ درختکاری و در جهت تحقق بیان مقام معظم رهبری مبنی بر "هرایرانی یک درخت" صورت گرفت، 160 اصله نهال کاج تهران که از درختان سازگار با اقلیم منطقه می باشد؛ توسط اساتید، کارکنان و دانشجویان در بلوار پارک پیاده رو دانشگاه کاشته شد.

هم چنین در راستای حفظ وگسترش فضای سبز و به همت امور عمومی دانشگاه، در زمستان سال جاری تعداد 405 اصله درخت سرو نقره ای در مسیر سردرب تا حرم شهدای گمنام دانشگاه ملایر کاشته شدند. کاشت 150 اصله درخت سرو نقره ای و سرو خمره ای در محوطه کتابخانه و آمفی تئاتر دانشکده عمران و معماری از دیگر برنامه های دانشگاه است که با توجه به اینکه بهترین زمان برای کاشت یک درخت اواخر زمستان یا اوایل بهار است؛ پیش از نوروز 95 انجام خواهد پذیرفت.

هم چنین دکتر شایسته رئیس دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست در رابطه با قطع برخی از درختان بلوار پارک پیاده رو دانشگاه ملایر گفت: درخت یکی از زیباترین مظاهر خلقت و نماد آبادانی است اما یکی از مهم ترین نیازهای این موجود زنده برای ادامه حیات، آب است و کمبود آن کلیه فرآیند های فیزیولوژیکی و بیوشیمی درخت را تحت تاثیر قرار داده و ضعف، کاهش عملکرد و در دراز مدت مرگ آن را به دنبال دارد. در این میان، درختان ضعیف حشرات چوب خوار  و پوست خوار را به خود جلب و با توجه رشد و تکثیر بیشتر این حشرات در شرایط کم آبی، به مرگ زودرس خود تن می دهند.

دکتر شایسته با تاکید بر حمایت دانشگاه ملایر از طرح کاشت درخت و حفظ و گسترش فضای سبز افزود: با توجه به تغییر اقلیم و خشکسالی‌هایی که در سالهای اخیر سبب کاهش منابع آبی در استان همدان شده است و نیز شرایط کوهپایه ای دانشگاه ملایر، درختان صنوبر بلوار پارک پیاده رو دانشگاه، در این سال ها به مرور ضعیف شده و مورد حمله آفت چوب خوار صنوبر قرار گرفتند و پیشروی آفات ضمن خشکسالی تدریجی، با وجود تلاش فراوان دانشگاه در استفاده از دانش اعضای هیئت علمی دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست و راه حل های پیشنهادی آنان، منجر به قطع آنان شد.

دکتر قاسمی عضو هیئت علمی دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست دانشگاه ملایر نیز در بیان توضیحاتی در مورد قطع درختان بلوار پارک پیاده رو گفت: درختان صنوبر بلوار پارک پیاده رو دانشگاه از حدود دو سال پیش به آفت کرم چوب خوار صنوبر آلوده شده بودند و تلاش دانشگاه در احیای این درختان از جمله استفاده از روش های درمانی سم پاشی و تزریق قرص در طول این مدت، بی حاصل بود و با توجه به ماندگاری تخم آفت مربوطه در منطقه، در نهایت قطع و سوزاندن این درختان و کاشت درختان جایگزین تنها راهی بود که پیش روی دانشگاه قرار داشت.

دکتر قاسمی پوشش گیاهی مناسب این منطقه را درختان سوزنی برگ و پهن برگ مانند کاج و اقاقیا برشمرد و افزود: درخت صنوبر نیاز آبی نسبتا بالایی دارد واز دیرباز در کناره‌های رودخانه‌ها و چشمه‌سارها کشت می شده و با توجه به منطقه کوهپایه ای دانشگاه و معضل کم آبی در شهرستان، دانشگاه در تامین آب مورد نیاز این درختان ناتوان است در مقابل درختان سوزنی برگ مانند کاج و سرو نسبت به کم آبی مقاومتر می باشند و کاشت آنها برای این منطقه مناسبتر است.

شایان ذکر است پوشش گیاهی جنگلی که از طریق اداره منابع طبیعی و آبخیزداری استان به دانشگاه واگذار گردیده است نیز از نوع سرو، بادامک، کاج و بنه می باشد.